Over LVNL

LVNL is al bijna honderd jaar een belangrijke schakel binnen het Nederlandse luchtruim. Wij zorgen 24/7 voor een veilige, efficiënte en milieubewuste afhandeling van het vliegverkeer op de vliegvelden en in het luchtruim.

Dit betekent dat we altijd klaar moeten zijn om op hoog niveau te kunnen presteren. Onze organisatie heeft ook uitdagingen die daarbij passen, zoals het vinden en opleiden van de beste talenten en het optimaliseren van onze systemen. Onze luchtverkeersdienstverlening bestaat uit verschillende taken, waaronder luchtverkeersleiding, vluchtinformatieverstrekking en alarmering.

Het is onze ambitie om de beste luchtverkeersleidingsorganisatie ter wereld te zijn als het gaat om veiligheid, mensen en leverbetrouwbaarheid. We zijn onderdeel van een complexe luchtvaartketen in een sector die volop in beweging is met veel uiteenlopende belangen. LVNL heeft daarbinnen een unieke positie op het snijvlak tussen samenleving, luchtvaartmaatschappijen en partners. Vanuit eigen expertise verbinden we deze werelden en maken het samen mogelijk dat luchtvaart zich op een duurzame manier ontwikkelt. Daarnaast creëren we waarde voor de samenleving, onze klanten en partners door het voortdurende streven om de betrouwbaarheid en efficiëntie van de operatie te verbeteren.

Wettelijke taken

LVNL is verantwoordelijk voor het beheer van het burgerluchtruim en alles wat daarbij komt kijken. Sinds 1993 zijn we een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO).

In de Wet luchtvaart zijn de wettelijke taken van LVNL vastgelegd. Daaronder vallen:

  • Het verlenen van luchtverkeersdiensten binnen het vluchtinformatiegebied Amsterdam.

  • Het verlenen van communicatie-, navigatie- en plaatsbepalingsdiensten.

  • Het verlenen van luchtvaartinlichtingendiensten en het uitgeven van luchtvaartpublicaties en -kaarten.

  • Het verzorgen of laten verzorgen van opleidingen voor luchtverkeersbeveiliging en het verlenen van luchtvaartnavigatiediensten.

  • Het adviseren van de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de minister van Defensie over aangelegenheden op het gebied van de luchtverkeersbeveiliging en het verlenen van luchtvaartnavigatiediensten.

  • Het verrichten van andere bij of krachtens de Wet luchtvaart opgedragen taken.

Luchtverkeersleiding

Luchtverkeersleiding is het regelen van het luchtverkeer door het geven van klaringen en aanwijzingen aan piloten. De luchtverkeersleiding is opgesplitst in een drietal deeldisciplines: algemene verkeersleiding (area control), naderingsverkeersleiding (approach control) en plaatselijke verkeersleiding (aerodrome control).

Vluchtinformatieverstrekking

Vluchtinformatieverstrekking is het geven van informatie tijdens een vlucht voor een veilige en doelmatige vluchtuitvoering. Het gaat hier onder andere om informatie over weersverschijnselen langs de vliegroute, inlichtingen over wijziging in de bruikbaarheid van navigatiehulpmiddelen en veranderingen in de staat van luchtvaartterreinen en faciliteiten.

Alarmering

Alarmering heeft tot doel de betrokken instanties te waarschuwen over luchtvaartuigen die hulp behoeven in de vorm van opsporing en redding en deze instanties bij te staan voor zover dat nodig is.

Milieutaak

In het Luchthavenverkeerbesluit, een algemene maatregel van bestuur gebaseerd op de Wet luchtvaart, zijn regels voor route- en baangebruik vastgelegd waaraan LVNL dient te voldoen. In hetzelfde besluit is ook de verantwoordelijkheid vastgelegd om de grenswaarden voor geluid, externe veiligheid en lokale luchtverontreiniging na te leven. Het luchtverkeer afhandelen binnen deze grenswaarden is een gezamenlijke zorgplicht van LVNL, de luchtvaartmaatschappijen en de exploitant van de luchthaven Schiphol.

LVNL-locaties

We leveren onze diensten niet alleen aan de Mainport Schiphol, waar area control, de plaatselijke en naderingsverkeersleiding voor Amsterdam Airport Schiphol en Rotterdam The Hague Airport onder vallen. Ook bieden we dienstverlening aan Groningen Airport Eelde, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport.

Voor Groningen Airport Eelde, Maastricht Aachen Airport geldt dat zowel de naderingsverkeersleiding (Eelde Approach en Beek Approach), als de plaatselijke verkeersleiding (Eelde Tower en Beek Tower) vanaf de beide luchthavens gegeven wordt. De luchtverkeersleiders en verkeersleidingsassistenten van beide luchthavens zijn verantwoordelijk voor het complete pakket luchtverkeersdienstverlening. De plaatselijke verkeersleiding houdt daarbij ook het andere verkeer op het luchtvaartterrein nauwlettend in de gaten.

Op Lelystad Airport zijn de taken iets anders verdeeld. LVNL verzorgt de plaatselijke torenverkeersleiding. De militaire luchtverkeersleiding verzorgt de naderingsverkeersleiding, omdat de luchthaven aan militair luchtruim grenst.

Militaire locaties na integratie 1ATM

1 Air Traffic Management (1ATM) is een programma van het ministerie van Defensie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarnaast de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA), de Koninklijke Luchtmacht (Klu) en LVNL nemen hieraan deel. In dit programma is het voornemen opgenomen om LVNL in 2024 ook het militaire vliegverkeer te laten begeleiden. Op de diverse vliegbases in ons land zorgen we er na de integratie met het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) onder andere voor dat militaire vliegoefeningen kunnen worden uitgevoerd, dat militairen op missie kunnen en natuurlijk weer veilig thuiskomen.

LVNL-locaties na integratie 1ATM.

Zelfstandig bestuursorgaan

Als zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) verlenen wij luchtverkeersleiding op aanwijzing van de minister van Infrastructuur en Waterstaat. We leggen verantwoording af aan de minister over onze prestaties en het gevoerde beleid. Daarnaast werken we onder andere nauw samen met het ministerie van Defensie, beheerder van het militaire luchtruim.

LVNL is voor civiele luchtverkeersaangelegenheden de schakel tussen de overheid en alle overige partijen die bij luchtverkeersleiding betrokken zijn. Met alle betrokkenen proberen we de luchtverkeersleiding zo goed mogelijk vorm te geven maar wij hebben een zelfstandige, onafhankelijke rol. En daarom besluiten wij over het evenwicht tussen veiligheid, efficiëntie en milieu.

Belangrijke pijler

Door sterk samenspel in de keten van luchthaven, overheid, luchtvaartmaatschappijen en de luchtverkeersleiding is Schiphol uitgegroeid tot een van de grootste en kwalitatief meest hoogwaardige luchthavens ter wereld. De luchtvaart is een belangrijke economische pijler voor Nederland. Wij zijn en voelen ons medeverantwoordelijk dat de luchtvaart zich veilig en duurzaam kan blijven ontwikkelen.

Meedenken en verbinden

Veiligheid is onze hoogste prioriteit en onze vakkundigheid ons grootste goed. Daarnaast willen wij een partij zijn waar je op kunt rekenen; die meedenkt en verbindt, en levert wat nodig is om de luchtvaartambities mogelijk te maken. Door verandering te omarmen en open te staan voor elkaar, binnen de organisatie en richting onze stakeholders. Door duidelijk en voorspelbaar te zijn. Door verantwoordelijkheid te nemen voor onze acties. Door focus aan te brengen in alles wat wij doen. Op alle niveaus in de organisatie, elke dag weer. Dat hebben wij afgelopen jaar elke dag laten zien. Wij hebben een veilige operatie laten zien en zijn een baken van kennis en kunde geweest om te zorgen dat gewenst beleid vertaald werd naar een veilige en werkbare uitvoering.

Wij willen als LVNL waarde creëren voor Nederland, onze klanten en partners. Dat doen we door een bijdrage te leveren aan vermindering van geluidsoverlast en emissies voor Nederland. Én we creëren waarde voor onze klanten en partners door ons voortdurende streven om de betrouwbaarheid en efficiency van onze operatie te verhogen.

Onze kernwaarden zijn:

  • Wij werken samen

  • Wij staan open

  • Wij gaan voor resultaat

  • Wij nemen onze verantwoordelijkheid

Iedereen kan het verschil maken, daarom is onze purpose: samen luchtvaart mogelijk maken.