Verbetering leefomgeving

LVNL werkt samen met Schiphol en met steun van de luchtvaartmaatschappijen binnen het programma Minder hinder Schiphol aan het beperken van hinder voor de omgeving. Op de website www.minderhinderschiphol.nl die we voor dit programma hebben opgezet staan de maatregelen, onderzoeken en initiatieven waarmee we geluidshinder in de omgeving van Schiphol verder willen beperken. In dit programma zijn maatregelen opgenomen om hinder te beperken op het gebied van baangebruik, overdag vliegen, vliegtuigtypes en ’s nachts vliegen. De maatregelen zijn ontwikkeld door LVNL en Schiphol. Deze zijn gebaseerd op suggesties en voorstellen van bewoners, bestuurders, de top twintig klachten bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), eigen expertise en innovaties in luchtvaarttechnieken en -systemen.

In de voorgaande jaren hebben we onder andere de nachtelijke aanvliegroutes vanuit het noorden geoptimaliseerd door een bocht om Uitgeest in de route naar de Polderbaan. Ook verhoogden we hiervoor het naderingspunt NIRSI boven de Noordzee en creëerden een nachtelijke vaste naderingsroute naar de Zwanenburgbaan. We optimaliseerden daarnaast een startroute bij Bodegraven, Nieuwkoop en Gouda en maakten voor alle naderingen required navigation performance (RNP)-approaches. Hierdoor hebben we bij uitval van de standaard nadering, waarbij vliegtuigen gebruikmaken van een automatisch landingssysteem (Instrument Landing System), een op GPS-gebaseerd alternatief. Zo kan de reguliere, op de omgeving geoptimaliseerde, operatie worden voortgezet.

In 2023 zijn de maatregelen ‘Efficiënter afstand houden voor landende vliegtuigen’ (RECAT) en ‘Op tijd gebaseerd afstand houden voor landende vliegtuigen’ (TBS) succesvol in gebruik genomen. De ingebruikname van de innovaties RECAT en TBS zorgt ervoor dat de capaciteit voor landend vliegverkeer verbetert bij harde wind op Schiphol. Ook kunnen we hierdoor de geluidspreferente banen langer blijven inzetten, zodat de overlast voor de omgeving vermindert. Twee belangrijke maatregelen in het programma Minder hinder Schiphol. Ook hebben we in 2023 gewerkt aan evaluaties van geïmplementeerde maatregelen: efficiënter landen bij verminderd zicht, vaste naderingsroute Zwanenburgbaan noord ’s nachts en hoger aanvliegen Polderbaan in de nacht.

Daarnaast staan we er steeds voor open om nieuwe maatregelen aan het plan toe te voegen. Hinderreductie blijft voor LVNL een structurele opgave en er is commitment ongeacht de (positieve of negatieve) ontwikkeling van het aantal vliegbewegingen. Een groot deel van het verslagjaar lag extra vraag en werklast bij LVNL om uitvoeringstoetsen te doen op de ministeriële regeling, de Experimenteerregeling Schiphol, zoals die in januari 2023 is gepubliceerd. We bereidden ons niet alleen voor op de afhandeling van minder verkeer, maar ook op het werken met een ander handhavingsstelsel voor geluidsbelasting. Daar is binnen LVNL veel analysewerk voor gedaan. Verkeersleiders leverden veelal in hun vrije tijd een bijdrage hieraan. Dat kan niet nog een keer worden gevraagd. Daarmee werpt deze aanpak ook zijn schaduw vooruit op 2024. De extra werklast had daarnaast consequenties voor belangrijke verandertrajecten en de overige wensen die er zijn op het gebied van luchtverkeersdienstverlening in Nederland. De doorlooptijd van onze strategische veranderprojecten wordt hierdoor langer. In november werd bekend dat de minister de krimp voorlopig heeft geschrapt en daarmee ook het veranderen van het handhavingsstelsel. Dit betekent onder andere dat LVNL in 2024 toch meer verkeer moet zien af te handelen dan waarmee in de planningen en roosters inmiddels rekening is gehouden. Met de huidige krapte in de operatie is dit een flinke extra uitdaging.