Monitoring en GreenATM

De afgelopen jaren lieten we diverse berekeningen uitvoeren om de status en de voortgang op onze duurzaamheidsdoelstellingen te monitoren. Dit doen we om inzicht te krijgen in de resultaten van onze projecten voor verduurzaming en waar we mogelijk kunnen verbeteren. Ook bereiden we ons hiermee voor op de Corporate Sustainability Reporting Directive.

Accreditatie GreenATM

In 2023 deed LVNL als tweede luchtverkeersleidingsorganisatie ter wereld mee aan een onafhankelijke milieuaccreditatie voor luchtverkeersleidingsorganisaties: het zogeheten GreenATM-programma van CANSO. Deze toetsing op milieuprestaties is gericht op zowel de operatie als onze bedrijfsprocessen. Bij de toetsing onderscheidde CANSO vier thema’s: governance, improved ATM (air traffic management), infrastructure & utilities en other waar onder meer duurzaam inkopen, samenwerking en mobiliteit onder vallen. We beantwoordden hiervoor ruim 240 vragen en leverden ruim vijfhonderd bewijsstukken aan. In november 2023 kregen we de uitslag. We behaalden level 3, waarbij level 1 de laagste score is en level 5 de hoogste score. Tot nu toe is level 3 de hoogste erkenning die is toegekend.

We scoorden goed op onder meer de volgende onderdelen:

  • Performance Based Navigation (PBN): door gebruik van uiterst nauwkeurige navigatiesystemen kunnen we efficiënt werken en de processen verbeteren. Door overbodige operationele apparatuur uit te faseren besparen we energie en voorkomen we onnodig materiaalgebruik.

  • Duurzaam inkopen: Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) is verweven in het inkoopbeleid en de inkoopprocessen. Daarnaast monitoren we hoe leveranciers hun eigen duurzaamheid verbeteren.

  • Research & Development (R&D): we leveren een belangrijke bijdrage aan ATM R&D. We zijn bijvoorbeeld medeoprichter van het kennisontwikkelingscentrum KDC dat belast is met het ontwikkelen van duurzame oplossingen voor Schiphol.

  • Minder hinder Schiphol: in het programma Minder hinder Schiphol werken we samen met Schiphol aan maatregelen die geluidshinder van vliegverkeer terugdringen. Voor bewoners in de omgeving van Schiphol zorgt het programma met 44 maatregelen voor verbetering van het woon- en werkklimaat.

CEO Michiel van Dorst: “LVNL is erg trots om als een van de eerste luchtverkeersleidingsorganisaties in de wereld het GreenATM-certificaat te krijgen. Een erkenning voor de duurzame weg die we zijn ingeslagen met onze organisatie als geheel en bij onze afhandeling van het vliegverkeer. Duurzaamheid is een belangrijk thema in de luchtvaartsector en voor ons. Hier vervullen we graag een koploperspositie.”

Om in de toekomst te verbeteren, kunnen we ons op verschillende punten richten. Dit is bijvoorbeeld op het gebied van milieu- en energiemanagement. Ook lopen er allerlei projecten die gaan bijdragen aan onze score, zoals 1ATM, iCAS en het programma Luchtruimherziening. Onze duurzaamheidsstappen monitoren is daarbij belangrijk. Hiervoor moet het proces worden ingericht: wie is verantwoordelijk voor wat, hoe rapporteren we over metingen, hoe koppelen we er vervolgstappen aan? Er wordt al gewerkt aan indicatoren voor de efficiëntie van een vlucht, om zo de duurzaamheid van een vlucht te meten. Die gegevens willen we maandelijks delen, zodat we ze kunnen analyseren en verbeteren. Vervolgens kunnen we er ook over rapporteren in jaarverslagen.