Veiligheidsstudies

Volgens Europese regelgeving moet voor elke verandering aan het luchtverkeersleidingssysteem een veiligheidsbeoordeling of -studie worden uitgevoerd. De belangrijkste beoordelingen en studies in het verslagjaar waren:  

  • Een safety case werd uitgevoerd voor ‘Required Navigation Performance’ naderingen naar de Zwanenburgbaan (18C) tijdens parallel naderen. Dit was nodig om parallel te kunnen blijven landen op de Polderbaan en Zwanenburgbaan (18R en 18C) als het Instrument Landing System van de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is. 

  • Voor het gebruik van de Aalsmeerbaan (18L) als startbaan in Beperkt Zicht Omstandigheden (BZO) fasen B/C/D (slecht zicht fasen) werd een safety case opgesteld. Deze toonde aan dat veilig gebruik onder deze omstandigheden mogelijk is. 

  • Voor het overnemen van de nachttaken van de militaire luchtverkeersleiding (MilATCC) door LVNL in het gebied bij Beek werd een safety assessment gedaan. Hiermee kon de veiligheid van de operatie door LVNL aantoonbaar worden geborgd. 

  • Een safety studie werd afgerond voor de mogelijke inzet van een gerobotiseerd sleepvoertuig (‘Taxibot’) om toestellen naar de Polderbaan te slepen, waardoor de motoren later gestart kunnen worden.