Programma duurzaamheid

Duurzaamheid is een urgent thema voor de samenleving én voor LVNL. De uitstoot van de luchtvaartsector is een veelbesproken en belangrijk onderwerp. Als LVNL voelen we ons vanuit onze maatschappelijke functie medeverantwoordelijk voor de duurzame wereld van morgen. Daarom willen we een actieve bijdrage leveren aan het beperken van onze impact op het milieu. Dit gebeurt onder andere door de bedrijfsprocessen van LVNL te verduurzamen. Met dit doel hebben we het LVNL-programma duurzaamheid vastgesteld. Integratie van duurzaamheid in het LVNL-managementsysteem wordt nog verder ontwikkeld. Zo kunnen we in de toekomst voldoen aan de vereisten die volgen uit de CSRD.

Vanuit het programma duurzaamheid wordt gewerkt aan het verduurzamen van de bedrijfsprocessen voor alle locaties van LVNL op het gebied van drie thema’s:

• Klimaat: onder andere het reduceren van onze CO2-footprint en energieverbruik

• Circulair: onder andere het reduceren van ons materiaalgebruik

• Gezond en Sociaal: onder andere het creëren van een gezonde en sociale werkomgeving en het nemen van ketenverantwoordelijkheid

Naast deze inhoudelijke thema’s onderscheiden we de ‘basis voor verduurzaming’. We leggen een basis bij LVNL om duurzaamheid te verankeren in het DNA van de organisatie. Hieronder vallen de pijlers maatschappelijk verantwoord inkopen, communicatie, kennisdeling, meten en monitoren en het creëren en behouden van een goede duurzaamheidsorganisatie met een kernteam, projectteams en duurzaamheidsambassadeurs.

Het programmaplan duurzaamheid dient als leidraad en strategisch kader om het duurzaamheidsprogramma vorm te geven en ondersteunt zo bij het realiseren van de duurzaamheidsdoelstellingen van LVNL. Ook zorgt het ervoor dat alle duurzaamheidsinitiatieven en -maatregelen binnen een overkoepelende duurzaamheidsstrategie vallen. Het plan is deels gebaseerd op de wereldwijde SDG’s (Sustainable Development Goals) en kwam tot stand op basis van een interne analyse, interviews en verschillende interactieve sessies. Ook LVNL-medewerkers dachten mee over duurzaamheidskansen. De ruim tweehonderd kansen die zij aandroegen zijn meegenomen.

De highlights van het programmaplan zijn weergegeven in onderstaande programmaplaat. Deze plaat is de richtlijn voor het in praktijk brengen van de ambitie van LVNL. Op de plaat staan:

• Het doel van het programma duurzaamheid.

• Een toekomstgerichte, inclusieve en zichtbaar duurzame werkomgeving die mensen prikkelt om duurzame keuzes te maken.

• De ambitie en doelstellingen voor de thema’s: Klimaat, Gezond & Sociaal en Circulair.

• Zeven activiteiten die de basis vormen voor verduurzaming bij LVNL.

Jaarlijks stellen we een jaarplan op waarin we de vertaling maken naar concrete maatregelen en activiteiten die directe impact hebben in de groei naar een duurzaam, sociaal, gezond en circulair LVNL.

Hieronder is een aantal initiatieven van het programma duurzaamheid opgenomen: