28. Specificatie naar heffingszone

LVNL verleent haar diensten in de volgende heffingszones:

a) En-route  De en-route dienstverlening omvat de algemene dienstverlening, inclusief naderingsverkeersleiding van de luchthaven.

b) Terminal  De terminal dienstverlening omvat de torendienstverlening op de luchthavens Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport.

c) NSAA  De NSAA-dienstverlening betreft met name het helikopterverkeer in het gebied North Sea Area Amsterdam.

Volgens de EU-verordening EU 550/2004 moet LVNL een transparante verantwoording opstellen. Er moet onderscheid worden gemaakt tussen de kosten voor het verlenen van luchtverkeersdiensten en de diensten die een provider levert, anders dan het verlenen van luchtverkeersdiensten. De kosten van luchtverkeersdiensten bestaan uit alle kosten die worden gemaakt om de gebruiker in het luchtruim te voorzien van luchtvaartnavigatie.

Overige diensten zijn activiteiten die LVNL verricht buiten haar wettelijke taak. Het gaat hier om werkzaamheden die LVNL verricht voor bijvoorbeeld de civiel-militaire samenwerking en de verhuur van ruimte die niet wordt gebruikt. In overleg met en met instemming van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is besloten om deze diensten vanaf 2016 afzonderlijk te presenteren als Overige diensten in zowel de begroting als de jaarrekening.

2023

Wettelijke taak verlenen van luchtverkeerdiensten

Overige diensten

Totaal

(bedragen in € 1.000)

Omzet

265.151

-

265.151

Overige opbrengsten

15.253

10.345

25.598

Bedrijfsopbrengsten

280.404

10.345

290.749

Kosten

295.198

10.345

305.543

Resultaat

-14.794

-

-14.794

2023

Verreken methodiek

Totaal

(bedragen in € 1.000)

Prestatiesturing

N+2

Wettelijke taak

En-route

Terminal

NSAA

Luchtverkeerdiensten

Omzet

182.874

79.658

2.619

265.151

Overige opbrengsten

9.533

5.566

154

15.253

Bedrijfsopbrengsten

192.407

85.224

2.773

280.404

Kosten

205.162

87.107

2.929

295.198

Resultaat

-12.755

-1.883

-156

-14.794

De omzet uit heffingen is in 2023 fors gestegen ten opzichte van 2022 voor de heffingszones en-route en terminal. De omzet uit de NSAA heffingszone is licht gedaald. Het kostenniveau voor de verschillende heffingszones is hoger dan voorgaand jaar. Hierdoor worden er meer kosten toegerekend aan de heffingszones.

Op alle heffingszones zijn negatieve resultaten behaald. Dit komt vooral door achterblijvende verkeersbewegingen op en-route en hogere kosten dan begroot. Voor terminal is slechts sprake van een gering negatief resultaat als gevolg van een hogere dan verwachte verkeersafhandeling over 2023. De opbrengsten zijn daardoor slechts gering lager dan de totale kosten.

2022

Wettelijke taak verlenen van luchtverkeerdiensten

Overige diensten

Totaal

(bedragen in € 1.000)

Omzet

212.233

-

212.233

Overige opbrengsten

14.761

7.981

22.742

Bedrijfsopbrengsten

226.994

7.981

234.975

Kosten

251.294

7.981

259.275

Resultaat

-24.300

-

-24.300

2022

Verreken methodiek

Totaal

(bedragen in € 1.000)

Prestatiesturing

N+2

Wettelijke taak

En-route

Terminal

NSAA

Luchtverkeerdiensten

Omzet

142.709

66.827

2.697

212.233

Overige opbrengsten

8.373

6.238

150

14.761

Bedrijfsopbrengsten

151.082

73.065

2.847

226.994

Kosten

173.075

75.873

2.346

251.294

Resultaat

-21.993

-2.808

501

-24.300