Verduurzaming hoofdkantoor LVNL

In 2022 startte het programma renovatie en verduurzaming van het LVNL-hoofdgebouw op Schiphol Oost. Dit programma richt zich onder andere op de vervanging en verduurzaming van diverse gebouwgebonden installaties, reductie van energieverbruik en realisatie van energieopwekking. Ook de renovatie van de operationele zaal voor het nieuwe luchtverkeersleidingssysteem iCAS en de renovatie en verduurzaming van het bedrijfsrestaurant vallen binnen de scope van het programma. In 2023 is aanzienlijke vooruitgang geboekt, waarbij meerdere initiatieven zijn ontplooid om onze ecologische voetafdruk te verminderen en onze bedrijfsvoering te verduurzamen. In het afgelopen jaar is de eerste stap in het gefaseerd vervangen van de huidige koude opwekkingscentrale succesvol afgerond. Daarnaast is een onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van de huidige thermische schil van de bouwdelen A/B en C.

Vanuit het programma is een roadmap opgesteld met maatregelen voor de verduurzaming van LVNL-assets tot 2030. Deze routekaart stippelt de weg uit tot Paris-proof gebouwen in 2050, zodat we stapsgewijs naar de klimaatdoelstellingen van Parijs toewerken.

Duurzame mobiliteit

LVNL werkt aan het verduurzamen en elektrificeren van het wagenpark. Het afgelopen jaar zijn drie bedrijfspersonenauto’s vervangen voor elektrische auto’s, waarmee bijna een derde van het wagenpark elektrisch is. Eind 2024 zal 100 procent van alle personenauto’s elektrisch zijn.

Om het makkelijker te maken om voor woon-werkverkeer te kiezen voor duurzaam vervoer is in het verslagjaar het mobiliteitsbeleid van LVNL aangepast. De belangrijkste veranderingen zijn volledige vergoeding van woon-werkverkeer met het openbaar vervoer en een aantrekkelijkere fietsvergoeding. Ook zijn de voorbereidingen getroffen voor het gebruik van een mobiliteitsapp in 2024. Het nieuwe (samen)werken maakte het ook in 2023 voor medewerkers mogelijk om een deel van de tijd thuis te werken.