Belangrijkste activiteiten voor verbetering

Voor de verdere verbetering van de veiligheid besteden wij voortdurend aandacht aan de ontwikkeling van onze systemen, procedures en de bekwaamheden van onze medewerkers. Wij doen dit op basis van geleerde lessen uit ons eigen veiligheidsmanagementsysteem en het sectorbrede integrale veiligheidsmanagementsysteem. Ook aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en eisen gesteld door de wet- en regelgevers, de toezichthouder en klanten zijn hierbij belangrijk. Daarnaast maken we proactieve analyses van veranderingen en halen inzichten uit veiligheidsanalyses.  

De belangrijkste activiteiten in het verslagjaar:

  • LVNL blijft zich inzetten voor beheersing van de ernst en het aantal airspace infringements. Ook internationaal is hier veel aandacht voor. LVNL neemt deel aan de nationale taskforce die aantal, ernst en duur van luchtruimschendingen probeert te beheersen. Sommige daaruit voortkomende maatregelen hebben positief gewerkt, andere maatregelen werken nog niet voldoende. Verder wordt vanuit het onderzoek naar gemelde luchtruimschendingen contact gezocht met de piloot van het bewuste toestel om enerzijds meer grip te krijgen op achterliggende oorzaken en anderzijds het bewustzijn bij piloten te vergroten. Door de COVID-19-pandemie was het fysiek bezoeken van vliegclubs voor de roadshow airspace infringements lange tijd niet mogelijk. LVNL heeft speciaal voor Lelystad Airport een animatie voor vliegers gemaakt (te vinden op: https://www.lvnl.nl/informatie-voor-luchtvarenden/animaties-voor-vliegers-overzicht). LVNL ging in het verslagjaar in gesprek met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor meer nadruk op handhaving door het bevoegd gezag, om zo te proberen het risico te verminderen. Zo stuurt de ILT brieven uit naar eigenaren van vliegtuigen die betrokken waren bij een luchtruimschending om de bewustwording bij luchtvaartuigeigenaren te vergroten.

  • In 2023 is op aangeven van de nationale taskforce onder andere als pilot een uitluisterverplichting onder de Schiphol TMA ingesteld. De bedoeling hiervan is om met name de ernst en de duur van de airspace infringements te verkleinen. Als de piloot de LVNL-frequentie uitluistert, kan hij of zij gewaarschuwd worden voor een aanstaande airspace infringement. Als deze al is begaan, wordt de piloot gewaarschuwd om het gebied veilig uit te vliegen. 

  • In het Runway Safety Team (RST) Schiphol zijn in een eerder stadium al eens de EASA-vereisten om alle entries, exits en taxibanen te voorzien van een unieke naam besproken. In het verslagjaar zijn op Schiphol gefaseerd alle entries, exits en taxibanen voorzien van een unieke naam. Dit alles om verwarring in de benaming uit te sluiten. In het kader van het baanbeveiligingsbeleid is een Taskforce Runway Improvements gestart waarin, naast LVNL, een aantal leden van het RST Schiphol zitting heeft.   

  • In 2023 is het Ground Movement Safety Team (GMST) als werkgroep onder het Integral Safety Management System (ISMS) verdergegaan. Het GMST is een expertgroep die zich richt op het voorkomen en reduceren van de ernst van voorvallen op de platforms en taxibanen op de luchthaven Schiphol. Het GMST identificeert risico’s en stelt verbeteringen voor om deze risico’s te beheersen. In dit samenwerkingsverband nemen naast LVNL diverse luchtvaartmaatschappijen, grondafhandelaren en de luchthaven Schiphol deel. Luchthaven Schiphol is op dit moment de voorzitter. In het verslagjaar is een aantal verbeteringen in gang gezet in de grondoperatie (onder andere pushbackafhankelijkheden, pushback zonder klaring en taxiroute-afwijkingen). Ook keken werknemers van de deelnemende partijen bij elkaar op de werkvloer mee met de dienstuitvoering.