Interview: Nieuwe ondernemingsraad

Dat de ondernemingsraad een gezond en goed functionerend orgaan is binnen LVNL, bleek wel bij de verkiezingen die eind 2023 werden uitgeschreven: de animo was groot. Jordi Verspeek, nu voorzitter, over de nieuwe samenstelling, advieszaken en ontwikkelingen bij de OR in 2023.

Jordi Verspeek

Thema: Governance
Functie: Voorzitter ondernemingsraad (OR) en verkeersleider Rotterdam
Afdeling: Operations
Wat: Adviseerde als OR-lid en later -voorzitter bij grote veranderingen voor LVNL.

De zittingstermijn van de vorige OR liep eind 2023 af. In eerdere jaren verliep de aanmelding voor de nieuwe OR via een kieslijst bij de vakbonden; dit jaar hebben daarnaast ook onafhankelijke kandidaten zich aangemeld. Jordi: “Dat was mooi om te zien. En waren ook echt mensen nodig: de OR breidde zich uit van dertien naar vijftien leden. Gezien de grootte van LVNL kon dat al een tijdje, volgens de wettelijke richtlijnen. Met het oog op de integratie van de militairen leek het ons verstandig dat nu te doen.”

Stevige discussies

Een belangrijk onderwerp in de zaken waarover de OR in 2023 advies of instemming gaf, was 1ATM: de samenvoeging van de civiele en militaire luchtverkeersleiding. Jordi: “Het grootste bespreekstuk was de Werk- en rusttijdenregeling voor de militaire operatie. Daarover is de afgelopen jaren veel discussie geweest en in 2023 heeft de OR ingestemd met een tijdelijke regeling.”

“De OR wil ieders stem laten horen”

Ook over het uitbesteden van de Initial Training voor luchtverkeersleiders was flink wat discussie in 2023: is het slim om deze opleidingsbasis uit te besteden? Wat zijn de alternatieven? “Wij zijn de stem van de werknemer bij besluiten van bestuur en management. Dus is het zaak om bij dit soort grote onderwerpen goed te luisteren naar wat collega’s bij Operations en de Training Organisation te zeggen hebben. Zodat we die stemmen ook kunnen laten horen. Uiteindelijk hebben we het advies uitgebracht om de Initial Training uit te besteden zoals voorgelegd.”

Privacy-bezwaren

Het afgelopen jaar maakte de OR daarnaast werk van de privacy-bezwaren rondom ‘ambient workplace recording’ of AWR. Dat systeem maakt opnames van de operationele werkplekken – een wettelijke verplichting om onderzoek te kunnen doen naar ongevallen en voorvallen waarvoor een meldingsplicht geldt. De bewaartermijn van dertig dagen werd als belastend ervaren. Jordi: “We deden onderzoek en gingen in gesprek met het bestuur, dat er op eigen initiatief voor zorgde dat die bewaartermijn omlaagging.”

“We houden stevig vinger aan de pols bij de integratie van de militairen”

Militairen betrekken

Begin 2024 werd Jordi de nieuwe voorzitter van de OR. Welke thema’s worden de komende tijd belangrijk? “We houden stevig vinger aan de pols bij de integratie van de militairen. Het personeelsbestand van LVNL verandert flink, en we krijgen een belangrijke rol bij het bewaken van vrede, veiligheid en landsverdediging. Daar zullen zeker meer dossiers voor de OR uit voortkomen. We willen dat de nieuwe collega’s goed landen bij LVNL, en zoeken nu al naar manieren om ook hun stem te vertegenwoordigen. We geven ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om alvast aan te schuiven bij vergaderingen. Andere dossiers die we dit jaar oppakten, zijn de roostervraagstukken rondom de huidige personeelsschaarste.”
Ook loopt er dit jaar een ‘healthcheck’ bij de technische afdelingen Systems & Infrastructure en Gebouwen, Services & Infrastructuur. Zijn er mogelijkheden om te verbeteren? “Daar zouden wijzigingen in bijvoorbeeld de processen of organisatie uit voort kunnen komen, die langs de OR moeten.”

Nieuwe structuur

Ontwikkelingen voor de OR zelf staan ook op het programma. Sinds haar oprichting heeft de OR altijd dezelfde organisatiestructuur gekend. Begin dit jaar is er al een kleine wijziging doorgevoerd in de halfjaarlijkse algemene vergadering – die heeft nu een thema gekregen, zodat er iets meer kan worden ingezoomd. Daarnaast wordt er gekeken naar een nieuwe structuur, die beter past bij waar LVNL nu staat. Jordi: “Bovendien willen de OR-leden vaker werkbezoeken doen. Zo kunnen we goed in gesprek blijven met collega’s op de militaire torens, op regionale velden en natuurlijk ook op Schiphol. Dat sluit meteen aan bij een van onze uitdagingen: hoe onderhouden we goed contact met collega’s van álle afdelingen? Hoe zorgen we dat iedereen ons kan vinden? Daar willen we werk van maken in 2024.”

Wat is je kracht?

“Rust. Belangrijk in de functie van luchtverkeersleider, en ook erg nuttig als OR-voorzitter.”