22. Verplichtingen inzake personeelsbeloningen

Het verloop in 2023 van de verplichtingen inzake personeelsbeloningen is als volgt gespecificeerd:

(bedragen in € 1.000)

FLNA/IKV Rotterdam, Eelde en Beek

Ontslag-vergoedingen IUB 2009

Gratificatie bij ambtsjubilea

Overige personele verplichtingen

Totaal

Saldo per 1 januari 2023

4.567

1.052

18.501

1.567

25.687

Exploitatie boekjaar:

Rente over de verplichting

134

26

597

4

761

Dotaties aan voorziening

-

110

808

1.660

2.578

Vrijval voorziening

-44

-

-105

-149

Actuarieel verlies/winst (-)

235

-66

3.008

-117

3.059

325

70

4.413

1.441

6.249

Onttrekking voorziening

Uitbetaalde uitkeringen in het boekjaar

1.420

307

1.275

539

3.541

Saldo per 31 december 2023

3.472

815

21.639

2.469

28.395

2023

2022

(bedragen in € 1.000)

Kortlopend

Langlopend

Totaal

Kortlopend

Langlopend

Totaal

FLNA/IKV Rotterdam, Eelde en Beek

1.264

2.208

3.472

1.503

3.064

4.567

Ontslag-vergoedingen IUB 2009

303

512

815

294

758

1.052

Gratificatie bij ambtsjubilea

1.250

20.389

21.639

1.201

17.300

18.501

Overige personele verplichtingen

1.296

1.173

2.469

330

1.237

1.567

Totaal

4.113

24.282

28.395

3.328

22.359

25.687

FLNA/IKV Rotterdam, Eelde en Beek

De FLNA-/IKV-verplichting voor Rotterdam, Eelde en Beek omvat de contante waarde van de opgebouwde FLNA-/IKV-rechten voor een deel van de LVNL-medewerkers op deze luchthavens. De verplichting is gevormd voor de FLNA-/IKV-rechten van luchtverkeersleiders op de regionale luchthavens Rotterdam, Eelde en Beek, die reeds zijn afgefinancierd in het kader van de doorgevoerde herstructurering. Voor de FLNA-/IKV-rechten van de luchtverkeersleiders op Schiphol en de nog niet-afgefinancierde FLNA/IKV-rechten van luchtverkeersleiders op de regionale luchthavens, heeft LVNL geen verplichting gevormd.

Aan de waardering van de verplichting ligt een actuariële berekening ten grondslag. Zie onderstaande tabel voor de actuariële veronderstellingen en overige uitgangspunten.

31 december 2023

31 december 2022

Disconteringsvoet

3,3 procent

3,5 procent

Beleggingsrendement

N.v.t.

N.v.t.

LVNL beschikt niet over beleggingen voor de financiering van deze verplichting.

LVNL beschikt niet over beleggingen voor de financiering van deze verplichting.

Algemene loonstijging

4,75 procent per januari 2024 en daarna 2,25 tot 2,5 procent per jaar.

1,0 procent per februari 2023 en 4,5 procent per juli 2023, daarna 2,25 procent per jaar.

Overlevingskansen

Prognosetafel AG2022, met ervaringssterfte

Prognosetafel AG2022, met ervaringssterfte

Arbeidsongeschiktheid

0,0 procent

0,0 procent

Ontslagkansen

0,0 procent

0,0 procent

Voor de verwachte loonstijging en indexatie van de FLNA-/IKV-uitkering is aansluiting gezocht bij de door LVNL doorgevoerde loonontwikkeling in de opgestelde meerjarenbegroting.

De lasten met betrekking tot deze FLNA-/IKV-uitkeringen in het boekjaar 2023 en verwachting voor 2024 zijn opgenomen in onderstaande tabel:

(bedragen in € 1.000)

2023

2024

Rente over de verplichting

134

94

Actuarieel resultaat/vrijval voorziening

175

-

Aanpassing disconteringsvoet

16

-

Netto last

325

94

Het actuarieel resultaat is per saldo een last welke voornamelijk wordt veroorzaakt door de verwachte loonontwikkeling voor 2024 (163 duizend euro). Het actuarieel verlies van 325 duizend euro wordt in afwijking van IAS 19 verantwoord in de exploitatierekening en niet als een directe vermogensmutatie in het eigen vermogen.

Naar verwachting wordt in 2024 een bedrag van 1,3 miljoen euro onttrokken. In de periode 2025-2028 wordt naar verwachting een bedrag van 2,1 miljoen euro onttrokken en in 2029 0,1 miljoen euro (contante waarde van de toekomstige verplichting) onttrokken aan de verplichting FLNA/IKV Rotterdam, Eelde en Beek.

In de berekening is rekening gehouden met de fiscale eindheffing (52 procent) die moet worden betaald bij de uitbetaling van deze FLNA/IKV-rechten.

Ontslagvergoedingen Inkomsten en Uitgaven in Balans 2009 (IUB 2009)

In het verleden is het programma ‘Inkomsten en Uitgaven in Balans 2009’ geïnitieerd om de financiële positie van LVNL te verbeteren. Eén van de doelen van dit programma was de realisatie van een personeelsreductie van honderd fte binnen de support staf. Met een aantal oud-medewerkers is niet tot een individuele vertrekregeling gekomen. Voor deze oud-medewerkers is de wachtgeldverplichting in de ontslagvergoedingen opgenomen.

In de berekening zijn de wachtgeldverplichtingen die langer lopen dan twaalf maanden na dit boekjaar verdisconteerd tegen een disconteringsvoet van 3,3 procent (2022: 3,4 procent). Daarnaast is in de verplichting rekening gehouden met een jaarlijkse loonstijging. Het actuarieel resultaat is het gevolg van de gewijzigde disconteringsvoet. Het actuarieel resultaat van 67 duizend euro negatief wordt verantwoord in de exploitatierekening. De dotaties aan en vrijvallen van de verplichting zijn voornamelijk het gevolg van aanpassingen van enkele uitkeringen.

Naar verwachting wordt in 2024 een bedrag van 303 duizend euro ten laste van de verplichting gebracht. In de periode 2025-2027 wordt naar verwachting 510 duizend euro (contante waarde) ten laste van de verplichting gebracht.

Gratificatie bij ambtsjubilea

De verplichting gratificatie bij ambtsjubilea is gebaseerd op de contante waarde van de toekomstige ambtsjubileumuitkeringen. Aan de bepaling van de hoogte van de verplichting ligt een actuariële berekening ten grondslag. Zie de tabel op de volgende pagina voor de actuariële veronderstellingen en inschattingen.

31 december 2023

31 december 2022

Disconteringsvoet

3,2 procent

3,8 procent

Beleggingsrendement

N.v.t.

N.v.t.

LVNL beschikt niet over beleggingen voor de financiering van deze verplichting.

LVNL beschikt niet over beleggingen voor de financiering van deze verplichting.

Algemene loonstijging

Operationeel personeel:

Operationeel personeel:

4,75 procent per januari 2024 en daarna 2,25 tot 2,5 procent per jaar.

1,0 procent per februari 2023 en 4,5 procent per juli 2023, daarna 2,25 procent per jaar.

Niet-operationeel personeel:

Niet-operationeel personeel:

4,75 procent per januari 2024 en daarna 2,25 tot 2,5 procent per jaar.

1,0 procent per februari 2023 en 4,5 procent per juli 2023, daarna 2,25 procent per jaar.

Overlevingskansen

Prognosetafel AG2022, met ervaringssterfte

Prognosetafel AG2022, met ervaringssterfte

Individuele salarisstijging, afhankelijk van leeftijd

Operationeel personeel:

Operationeel personeel:

12 procent (tot 27 jaar), 10 procent (28-29 jaar), 9 procent (30-31 jaar), 4 procent (32-39 jaar), 1 procent (40+ jaar).

12 procent (tot 27 jaar), 10 procent (28-29 jaar), 9 procent (30-31 jaar), 4 procent (32-39 jaar), 1 procent (40+ jaar).

Niet-operationeel personeel:

Niet-operationeel personeel:

8,00 procent (tot 27 jaar), 5,00 procent (28-29 jaar), 3,00 procent (30-39 jaar), 1,00 procent (40-54 jaar), 0,00 procent (55+ jaar)

8,00 procent (tot 27 jaar), 5,00 procent (28-29 jaar), 3,00 procent (30-39 jaar), 1,00 procent (40-54 jaar), 0,00 procent (55+ jaar)

Arbeidsongeschiktheid

0,25 procent

0,25 procent

Ontslagkansen

Operationeel personeel 0,0 procent

Operationeel personeel 0,0 procent

Niet-operationeel personeel 5 procent

Niet-operationeel personeel 5 procent

De personeelslast met betrekking tot de ambtsjubilea in 2023 en de verwachting voor 2024 is als volgt:

(bedragen in € 1.000)

2023

2024

Rente over de verplichting

597

985

Aan dienstjaar toegerekende rechten

808

704

Actuarieel resultaat

1.624

-

Aanpassing disconteringsvoet

1.384

-

Totaal

4.413

1.689

Het actuarieel resultaat over 2023 betreft per saldo een last als gevolg van een dotatie door de gehanteerde lagere disconteringsvoet. De overige effecten hebben ook een kostenverhogende impact op het actuarieel resultaat. Het actuarieel resultaat wordt verantwoord in de exploitatierekening.

In de verplichting zijn de vergoedingsrechten opgenomen voor de ambtsjubilea bij een dienstverband van 12,5 jaar, 25 jaar, 40 jaar en 50 jaar.

Naar verwachting wordt in 2024 een bedrag van 1,2 miljoen euro ten laste van de verplichting gebracht. In de periode 2025-2028 wordt naar verwachting 4,9 miljoen euro (contante waarde van de toekomstige uitkeringen) van de totale verplichting uitgekeerd. Voor de periode langer dan vijf jaar bedraagt de verwachte uitkering 15,5 miljoen euro.

Overige personele verplichtingen

In de overige personele voorzieningen zijn voorzieningen opgenomen voor (langdurig) zieke medewerkers, wachtgeldregelingen, ontslagvergoedingen, aanvullende uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid en (aanvullende) uitkeringen bij werkloosheid. De disconteringsvoet ultimo 2023 is 3,7 procent (2022: 3,3 procent).

De dotatie aan de voorziening is het gevolg van nieuwe verplichtingen voor individuele medewerkers. Daarnaast zijn de dotaties aan en vrijvallen van de voorziening het gevolg van aanpassingen van diverse uitkeringen.

Naar verwachting wordt in 2024 een bedrag van 2,3 miljoen euro (contante waarde van de toekomstige uitkeringen) aan de voorziening onttrokken en aan begunstigden uitgekeerd. In de periode 2025 tot en met 2028 wordt naar verwachting een bedrag van 0,2 miljoen euro uitgekeerd en in de jaren daarna naar verwachting niets meer. In de exploitatierekening 2024 zal de rentelast 117 duizend euro bedragen (2023: 26 duizend euro).

Gevoeligheidsanalyse verplichtingen inzake personeelsbeloningen

In onderstaand overzicht is de gevoeligheid weergegeven van gebruikte parameters bij de personele verplichtingen. In de tabel zijn de eindwaardes van de voorzieningen opgenomen bij:

  • Disconteringsvoet -/- 1 procent (DV -1 procent)

  • Disconteringsvoet + 1 procent (DV +1 procent)

  • Algemene loonontwikkeling + 1 procent (Loon + 1 procent)

Indien de disconteringsvoet die is gehanteerd bij het contant maken van deze verplichtingen kleiner is dan 1 procent is in onderstaande tabel bij de bepaling van de waarde uitgegaan van een negatieve rente.

(bedragen in € 1.000)

Huidige stand

DV -1%

DV +1%

Loon +1%

FLNA/IKV

3.472

3.536

3.411

3.519

Ambtsjubilea

21.639

24.324

19.412

24.121

IUB 2009

815

826

802

830

Overige personele voorzieningen

2.469

2.465

2.437

2.478

28.395

31.151

26.062

30.948