1ATM
In 2019 is door de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de staatssecretaris van Defensie besloten om de luchtverkeersleiding te integreren binnen het zelfstandig bestuursorgaan LVNL. In het 1ATM-programma geven we uitvoering aan de politieke opdracht. Het doel: realisatie van één air traffic managementorganisatie in 2024 voor de luchtverkeersdienstverlening van zowel LVNL als het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) in het lagere Nederlandse luchtruim. Dit betekent dat de luchtverkeersdienstverlening aan militair vliegverkeer na integratie ook onder de verantwoordelijkheid van LVNL valt. Wij verlenen onze diensten vanaf dat moment ook op de locaties die in onderstaande figuur groen gekleurd zijn.
LVNL-locaties na integratie 1ATM.
Voor het succes van het programma is het cruciaal dat de beleidsmakers, tevens opdrachtgevers (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ministerie van Defensie), uitvoerende organisaties (LVNL en CLSK) en toezichthouders (Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) goed samenwerken.
Ondanks de voortgang binnen het programma werd in de loop van het verslagjaar duidelijk dat de beoogde integratiedatum van 1 januari 2024 niet haalbaar zou zijn. De stuurgroep 1ATM richt zich op integratie binnen het risicobudget dat 1 juli 2024 als einddatum heeft. Dit is afhankelijk van de voortgang op de doorlooptijden van de meest kritieke dossiers.
De meest kritieke dossiers zijn:
Reorganisatietraject Defensie: de afstemming met de vakcentrales van Defensie kwam als gevolg van andere onderwerpen zonder relatie met 1ATM pas in de tweede helft van 2022 op gang. In het verslagjaar werd goede voortgang geboekt. De verwachting is dat dit dossier tijdig wordt afgerond.
Compliance en brevettering: het 1ATM-programma richt zich op het scenario waarbij LVNL voor het overnemen van de huidige verkeersleidingstaken van de luchtmacht, op de integratiedatum naast de huidige wettelijke civiele aanwijzing ook een aanwijzing nodig heeft om de taken van de luchtmacht te kunnen overnemen. Over de mogelijkheden binnen de Europese wet- en regelgeving werden in het verslagjaar en het begin van 2024 nog gesprekken gevoerd met het European Aviation Safety Agency (EASA) met als doel en verwachting dit dossier eveneens tijdig af te ronden.
Gegarandeerde capaciteit Defensie: betreft het borgen van de luchtverkeersdienstverlening voor Defensie in die situaties waarin de standaard-vredesbedrijfsvoering ontoereikend is. Bijvoorbeeld op het moment dat luchtverkeersleidingsinzet noodzakelijk is om openingstijden van de vliegbases te verruimen ter verdediging van het eigen en bondgenootschappelijk grondgebied. Het ministerie van Defensie stelde in 2023 samen met CLSK en LVNL een nota op, die ter besluitvorming werd voorgelegd aan de Commandant der Strijdkrachten (CDS). De CDS nam hierover in het verslagjaar een positief besluit en gaf kaders mee voor de manier waarop afspraken tussen LVNL en de ministeries van Defensie en Infrastructuur en Waterstaat geborgd moeten worden. Dit dossier vormt daarmee geen risico meer voor realisatie van 1ATM binnen het risicobudget.