Ondernemingsraad

LVNL-medewerkers kiezen en vormen de ondernemingsraad (OR). De zittingsperiode van de leden van de OR is drie jaar. Medewerkers moeten minimaal drie maanden bij LVNL in dienst zijn om te mogen stemmen of zich verkiesbaar te stellen. Uitzendkrachten moeten minimaal achttien maanden bij LVNL werken om te mogen stemmen of zich verkiesbaar te stellen. Personen die door LVNL direct of via een andere onderneming worden ingehuurd moeten minimaal achttien maanden bij LVNL werken om te mogen stemmen. Zij zijn niet verkiesbaar.

De OR komt op voor de collectieve belangen van de medewerkers door overleg te voeren met het LVNL-bestuur over het beleid en het functioneren van de organisatie. Daarnaast heeft de OR het recht het LVNL-bestuur te adviseren over onder meer belangrijke wijzigingen in de organisatiestructuur van LVNL en belangrijke investeringen of wijzigingen van technologische voorzieningen. De OR heeft recht van instemming bij bepaalde besluiten op het gebied van sociaal beleid.

Verder kan de raad op grond van het initiatiefrecht het bestuur ongevraagd advies geven over onderwerpen die de organisatie aangaan.

In aanvulling op de reguliere overlegvergaderingen besprak de OR in 2023 tweemaal de algemene gang van zaken binnen LVNL met het bestuur. Beide bijeenkomsten werden bijgewoond door twee afgevaardigden van de raad van toezicht. Ook sprak de OR tweemaal informeel met de CEO.

Eliane Scholtens, voorzitter
Anil Jankipersad, vicevoorzitter