Diversiteit en inclusiviteit

Aandacht voor diversiteit en het creëren van bewustzijn zijn belangrijke stappen naar een diverse en inclusieve organisatie. Dit doen wij middels commitment van bestuur en management, het stellen van doelen en het organiseren van activiteiten. Eén van die doelen is het streven naar een goede man-vrouwverhouding in de top, namelijk minimaal 35 procent vrouw. Hoewel dit sinds 2021 is gerealiseerd geldt dat niet voor alle andere LVNL-onderdelen.

Op 31 december 2023 was 28,3 procent van de actieve medewerkers vrouw (2022: 27,7 procent). In topmanagementfuncties was dit 46 procent (2022: 46 procent). Van het verkeersleidingspersoneel, verkeersleiders en -assistenten, is 25,8 procent vrouw (2022: 24 procent). Van de studenten in de opleiding voor luchtverkeersleider is 21 procent vrouw (2022: 18,6 procent).

In de vijver van technische geschoolde medewerkers waar wij met name uit putten is het uitdagend om vrouwen te vinden. Het blijft echter onze ambitie om meer vrouwen binnen te krijgen en door te laten stromen naar managementfuncties.

Women on Track is het vrouwennetwerk van LVNL. Gestart vanuit de wens om LVNL diverser en daarmee (kleur)rijker te maken. Diversiteit kent meer kleuren en smaken: religie, ras, gender, fysieke en mentale diversiteit. Hoewel de naam anders doet vermoeden, staat Women on Track open voor iedereen. Op 21 september 2023 hostten we de eerste editie van het netwerkevent voor vrouwen die werkzaam zijn in de luchtvaartsector. Ruim tachtig deelnemers van verschillende vrouwennetwerken van KLM, Transavia, Schiphol en het NLR kwamen deze middag naar LVNL.

JongLVNL organiseert activiteiten waar elke LVNL’er die zich jong voelt aan kan deelnemen. JongLVNL biedt iedereen die mee wil doen graag de kans om zijn of haar blikveld te verbreden door zoveel mogelijk collega’s in verschillende disciplines te leren kennen en van elkaar te leren.

Om aandacht te vragen voor de waarde van diversiteit en inclusie op de werkvloer organiseren wij door het jaar heen verschillende activiteiten. Op Diversity day (3 oktober 2023) is bijvoorbeeld een filmmiddag georganiseerd. Er werden een eigen film (‘Verschil Verrijkt, de kracht achter LVNL ben jij!’) en twee films die passen bij dit thema (‘White Balls on Walls’ en 'Hidden Figures') afgespeeld en nabesproken.