29. Gerelateerde partijen
De Staat der Nederlanden en de minister van Infrastructuur en Waterstaat
De Staat der Nederlanden is verantwoordelijk voor de wetgeving voor het verlenen van luchtverkeersdiensten. Uit artikel 5.14, lid 1, van de Wet luchtvaart blijkt dat binnen het vluchtinformatiegebied Amsterdam luchtverkeersdiensten kunnen worden verleend door: a) LVNL en b) de minister van Defensie. Uit artikel 5.14, lid 2, van de Wet luchtvaart blijkt dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de minister van Defensie samen bepalen welke instanties luchtverkeersdiensten mogen verlenen.
Door de minister van Infrastructuur en Waterstaat wordt jaarlijks bepaald welk deel LVNL ontvangt vanuit de verrekeningen EUROCONTROL en hoe LVNL deze moet bestemmen.
Voor 2023 is deze als volgt bepaald:
(bedragen in € 1.000) |
||
Verrekeningen EUROCONTROL |
11.258 |
|
af: |
||
Vergoeding vrijgestelde vluchten |
-3.887 |
|
Vergoeding VFR |
-666 |
|
Airspace management function |
-463 |
|
Vergoeding Bonaire |
-285 |
|
Bijdrage NL aan solidariteitsfonds Oekraïne en Moldavië |
-1.326 |
|
-6.627 |
||
Vrij besteedbare deel verrekeningen EUROCONTROL 2023 |
4.631 |
Omdat de luchthaven Lelystad nog niet in gebruik is voor commercieel groothandelsverkeer en de dienstverlening daarom niet kan worden verrekend in de tarieven heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloten om het deel ter hoogte van de gemaakte kosten, zijnde 4,5 miljoen euro in het jaar 2023 (4,5 miljoen euro in 2022) van de verrekeningen EUROCONTROL te gebruiken voor compensatie van de ontwikkelkosten en exploitatiekosten voor deze luchthaven. Als gevolg van de oorlog is voor Oekraïne en Moldavië een fonds opgericht om kosten te compenseren. LVNL heeft in 2023 vanuit de verrekening EUROCONTROL 1,3 miljoen euro aan dit fonds bijgedragen. Het resterende deel van 131 duizend euro komt ten bate van het bestemmingsfonds terminal.
Ontvangen bijdragen ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
LVNL heeft voor een aantal specifieke thema’s een bijdrage ontvangen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Besteding dient plaats te vinden aan het specifieke doel. Het betreft de volgende thema’s:
Doelstelling van de bijdrage |
Bedrag |
Besteed t/m 31 december 2023 |
Voortgang |
Verbetering informatiehuishouding |
523.000 euro |
Er is 287.528 euro besteed. |
Onderhanden |
D-AIM implementatie voor onbemande luchtvaartuigen |
266.219 euro |
Er is 180.212 euro besteed. |
Onderhanden |
Uitvoering verkenning impact onbemande luchtvaart |
550.000 euro |
Er is 389.479 euro besteed. |
Onderhanden |
Werk aan Uitvoering versterking informatievoorziening |
300.000 euro |
Er is 300.000 euro besteed. |
Afgerond |
Joint ventures
LVNL heeft belangen in een tweetal joint ventures waarin LVNL gezamenlijke zeggenschap uitoefent in bedrijfsvoering en financieel beleid.
Stichting KDC (Knowledge and Development Centre Mainport Schiphol). Deze stichting heeft als doel het ontwikkelen en integreren van kennis om te komen tot oplossingen die het mogelijk maken de positie van de luchtvaart in Nederland in het algemeen en de Mainportpositie van Amsterdam Airport Schiphol in Europa in het bijzonder, zeker te stellen en uit te bouwen. In deze stichting nemen naast LVNL ook Schiphol Nederland B.V. en de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij deel.
Stichting BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol). Deze stichting is opgericht door LVNL en Schiphol Nederland B.V. met als doel de registratie, behandeling, analyse en rapportage van klachten over luchtvaartactiviteiten die op en in de omgeving van Amsterdam Airport Schiphol plaatsvinden, het geven van informatie daarover en al hetgeen met het bovenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
In 2022 en 2023 heeft Stichting BAS activiteiten uitgevoerd om de informatievoorziening (zie bijdrage Werk aan Uitvoering) te versterken. De bijdrage die voor deze doelstelling was ontvangen, is volledig benut.
Naam |
Plaats van vestiging |
Direct/indirect belang |
Stichting KDC |
Schiphol |
33 procent |
Stichting BAS |
Schiphol |
50 procent |
Deze joint ventures worden gewaardeerd volgens de netto-vermogenswaardemethode. Voor 2023 en 2022 is de nettovermogenswaarde van deze joint ventures gelijkgesteld aan 0 euro.
Voor beide stichtingen heeft LVNL geen oprichtingskapitaal gestort. De kosten van de door deze stichtingen verrichte diensten zijn opgenomen onder de algemene kosten in de exploitatierekening.
In 2023 bedragen de kosten voor Stichting KDC 53 duizend euro (2022: 53 duizend euro) en voor Stichting BAS 270 duizend euro (2022: 270 duizend euro).
Topfunctionarissen
Voor informatie over transacties met de bestuursleden en de leden van de raad van toezicht verwijzen wij naar toelichting 30. Er zijn met het bestuur en de raad van toezicht als gerelateerde partijen in 2023 geen andere transacties geweest dan salarissen en de verstrekte vergoedingen genoemd in de toelichting.