Internationale samenwerking
Luchtvaart heeft een sterk internationaal karakter. Voor LVNL is het van belang om contact te hebben en houden met Europese en wereldwijd regelgevende instanties en andere luchtverkeersdienstverleners.
Single European Sky (SES) en Functional Airspace Block Europe Central (FABEC)
In het kader van SES werkt LVNL op diverse terreinen, waaronder veiligheid, samen met Europese collega-organisaties. FABEC is een samenwerkingsverband tussen de staten en militaire en burgerluchtverkeersdienstverleners van België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en Nederland, inclusief het Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC). Het is gericht op het verbeteren van veiligheid, het verkorten van routes, het verhogen van de capaciteit in het luchtruim en het verbeteren van kostenefficiëntie voor luchtvaartmaatschappijen. De veiligheidsprestaties worden conform de regelgeving gerapporteerd via FABEC aan de Nederlandse overheid en de Europese Commissie.
Sinds de oprichting van FABEC zo'n vijftien jaar geleden is de ATM-wereld in Europa aanzienlijk veranderd en zijn de prioriteiten verschoven en ook veranderd. Tegen deze achtergrond is de FABEC-samenwerking van luchtverkeersleidingsorganisaties in 2023 herzien om slimmer en gerichter te werken. Zo blijft de samenwerking van toegevoegde waarde voor de complexe luchtvaartomgeving waarin FABEC opereert.
Met de herziene prioriteiten en een nieuwe organisatie zijn de FABEC-luchtverkeersleidingsorganisaties in staat tot oplossingen te komen die bijdragen aan een efficiënter en duurzamer Europees luchtvaartnetwerk.
European Aviation Safety Agency (EASA)
EASA stelt regelgeving voor die uiteindelijk door de Europese Commissie als wetgeving wordt uitgebracht. In het verslagjaar werden geen nieuwe regelgevingen ingevoerd die impact hadden op LVNL.
EUROCONTROL
EUROCONTROL is een pan-Europese, civiel/militaire organisatie die als doel heeft om de Europese luchtvaart te ondersteunen. Dit doen zij onder andere door onderzoek, ontwikkeling en het monitoren van de performance. Het Safety Team van EUROCONTROL is specifiek gericht op de ondersteuning van luchtverkeersleidingsorganisaties die naar aanleiding van nieuwe Europese regelgeving moeten worden aangepast. Jaarlijks worden drie vergaderingen gehouden. In het Safety Team worden elk jaar de toprisico’s vastgesteld die de Network Manager van EUROCONTROL vervolgens aan alle lidstaten communiceert. In het Safety Team krijgen wij - samen met de Civil Air Navigation Services Organisation (CANSO) - bijvoorbeeld inzicht in de veiligheidsprestaties van andere luchtverkeersleidingsorganisaties.
Civil Air Navigation Services Organisation (CANSO)
CANSO behartigt de mondiale belangen van luchtverkeersleidingsorganisaties. CEO van LVNL Michiel van Dorst is sinds 2022 voorzitter van het Europese CEO Comité van CANSO. In deze rol geeft hij leiding aan de ambities van CANSO in Europa op het gebied van veiligheid, verduurzaming van de luchtvaart, toekomstige financiering van benodigde investeringen, toetreding van nieuwe luchtruimgebruikers, modernisering en verdere digitalisering van luchtverkeersleiding.
Daarnaast is LVNL lid van de Steering Group van het Safety Standing Committee van CANSO. Jaarlijks wordt een CANSO Annual Safety Seminar georganiseerd. Dit bevordert de kennis van wat internationaal gaande is en verzekert ons van de kennis van de beste methoden en technieken om de veiligheid te borgen.
Single European Sky ATM Research (SESAR)
LVNL nam als ‘founding member’ van de SESAR 3 Joint Undertaking in 2023 deel aan de governing board en programme committee. In 2023 is subsidie toegekend aan een door leverancier Indra ingediend projectvoorstel met de naam 'iTEC SkyNex ATC platform’ (iSNAP). LVNL is samen met andere iTEC-partners deelnemer in dit project, dat loopt tot 1 april 2026. Deze subsidie wordt verstrekt uit het Horizon Europe fonds dat onderzoeks- en innovatieprojecten financiert. Het iSNAP-project heeft tot doel de architectuur van het iTEC-platform te ontwikkelen om het virtuele centrumconcept te ondersteunen. Dit houdt in dat het iTEC-systeem in een modern datacentrum moet kunnen draaien.