Meting CO2-voetafdruk

Resultaten metingen hoofdkantoor

Sinds 2017 laten we onze footprint jaarlijks berekenen. Hierin onderscheiden we scope 1, 2 en 3. Voor het eerst is voor de berekening over 2022 ook de impact die we in de keten maken door de inkoop van goederen en diensten meegenomen in de berekening van scope 3. Deze uitgebreide berekening zullen we niet jaarlijks, maar na een aantal jaren herhalen.

In 2017 was de CO2-footprint van het hoofdkantoor van LVNL gelijk aan 10.538 ton CO2-equivalenten. Tijdens de laatste berekening over 2023 was dit voor het hoofdkantoor 3.402 ton.

De afname sinds 2017 is met name gerealiseerd door inkoop van duurzame elektriciteit van Nederlandse wind (met garantie van oorsprong). De COVID-19-pandemie en het daarbij geldende thuiswerkadvies leidden tot de verdere afname van de CO2-uitstoot in 2020 en 2021. Hierdoor is een grote afname in emissies in scope 3 te zien. In 2022 is de impact van zakelijke dienstreizen (o.a. vliegreizen en eigen vervoer) weer toegenomen, maar is een dalende impact van woon-werkverkeer te zien. Dit komt door een wijziging in de berekenmethode, waarbij ook rekening is gehouden met medewerkers die met de fiets of het OV reizen. De scope 3 berekening is gedaan op basis van voorhanden zijnde data en geeft een goede indicatie van onze impact over de gerapporteerde jaren. Door het toevoegen van nieuwe data en ontwikkelingen in de organisatie zal onze footprint berekening steeds nauwkeuriger en uitgebreider worden.

In de berekening over 2023 zien we een afname van scope 1, dit is bijna in zijn geheel toe te schrijven aan de afname in emissies van aardgasverbruik (afname van 273 ton CO2-equivalenten (25%). Daarnaast heeft LVNL een contract en bijbehorend certificaat afgesloten voor gebruik van klimaatneutraal gas. Dit betekent echter niet dat dit emissievrij gerekend mag worden. In 2023 was er daarnaast sprake van een toename van het elektriciteitsverbruik ten opzichte van voorgaande jaren. LVNL zal zich daarom blijven inzetten voor energiereductie, ondanks het gebruik van energie afkomstig van Hollandse wind bronnen. Daarnaast is het belangrijk aandacht te besteden aan de registratie van het woon-/werkverkeer. De impact hiervan is nu gebaseerd op een aanname van vervoer van medewerkers. LVNL bereidt zicht voor om de kwaliteit van deze registratie uit te breiden in verband met de WPM-rapportageplicht.

Onderstaande tabel toont de CO2-uitstoot van alleen het hoofdkantoor van LVNL van 2019-2023.

CO2-emissies (in tonnen)

Veroorzaakt door

Scope 1

Directe emissies van de organisatie

Aardgas, koelmiddelen, verbruik brandstof wagenpark LVNL

Scope 2

Indirecte emissies waar de organisatie invloed op heeft

Elektriciteit, brandstofverbruik installaties

Totaal Scope 1 & 2

Scope 3

Indirecte emissies waar de organisatie geen directe invloed op heeft

Totaal CO2

Resultaten uitgebreidere metingen 2023

In 2023 is de scope van de CO2-berekening over voorgaand rapportagejaar (2022) vergroot door het elektriciteits- en gasverbruik van meerdere LVNL-locaties mee te nemen en ook scope 3 uitgebreid in kaart te brengen. Dit is de (verborgen) impact van alle gebouwen en producten die LVNL in bezit heeft of jaarlijks verbruikt. Zo brengen we in kaart wat de impact is van onze bezittingen vanaf het winnen van de grondstoffen, de productie en het transport tot het einde van de levensduur. Hiermee zet LVNL een belangrijke stap in het inventariseren van de totale impact van de organisatie op het milieu. Deze berekening heeft geresulteerd in onderstaande CO2-footprint van LVNL over 2022. De uitgebreide berekening van scope 3 zullen we niet jaarlijks, maar na een aantal jaren herhalen, vandaar tonen we hier de scope 3 berekening over het jaar 2022 en nemen we deze ook mee in onderstaande totaaloverzicht over 2023.

Voor rapportagejaar 2023 is berekend wat de impact is van het aardgas- en energieverbruik over 2023 van de locaties die in 2022 zijn toegevoegd aan de scope. Daarnaast is de berekening voor het wagenpark en het woon-werkverkeer toegevoegd op basis van het aangepaste wagenpark en het werknemersbestand gedurende 2023 waarbij de aannames uit 2022 niet zijn aangepast. Vergeleken met 2022 zien we een daling van 757 ton CO2-eq. Dit komt neer op 11%. Hier is de aanname gemaakt dat de uitgebreide scope 3 waardes hetzelfde zijn gebleven.

CO2-emissies (in tonnen)

Veroorzaakt door

Scope 1

Directe emissies van de organisatie

Aardgas, koelmiddelen, verbruik brandstof wagenpark LVNL. In 2023 toegevoegd aan meting rapportagejaar 2022: aardgas extra locaties en diesel t.b.v. noodstroomaggregaat. Voor 2023 is de data t.b.v. de noodstroomaggregaat niet beschikbaar.

Scope 2

Indirecte emissies waar de organisatie invloed op heeft

Elektriciteit, brandstofverbruik installaties.

In 2023 toegevoegd aan meting rapportagejaar 2022: elektriciteit extra locaties.

Totaal Scope 1 & 2

Scope 3

Indirecte emissies waar de organisatie geen directe invloed op heeft

Woon-werkverkeer, vliegverkeer zakelijke reizen, brandstof dienstreizen, openbaar vervoer zakelijk verkeer, verbruik papier.

In 2023 toegevoegd aan meting rapportagejaar 2022: materiaal gebonden emissies van bezittingen en verbruik aan producten van LVNL, deze emissies vinden plaats in de keten. Deze berekening omvat o.a. auto’s wagenpark, catering, IT- en OT-middelen, schoonmaak, reststoffenverwerking, werkomgeving, disposables, gebouwen en installaties en thuiswerken.

Totaal CO2

CO2-footprint berekening 2023 en 2022.

Op basis van beschikbare informatie van alle LVNL locaties. De berekeningen zijn gedaan aan de hand van voorhanden zijnde data en bevat de beste schatting op het moment dat exacte data niet voorhanden is.
Data over de werkomgeving zal nog uitgebreid worden op basis van nieuwe beschikbare gegevens.

Ook neemt LVNL verantwoording voor de impact die gepaard gaat met het thuiswerken van LVNL medewerkers, hierbij nemen we (het gemiddelde verbruik van) de verwarming, het energieverbruik en eventuele koeling van eigen woningen ten behoeve van thuiswerken mee. LVNL zal haar duurzaamheidsstrategie continue toetsen op basis van deze inzichten.