Voldoende verkeersleiders
LVNL is afhankelijk van de input en kennis van luchtverkeersleiders. Deze zijn nodig voor zowel het leveren van ATM-dienstverlening als voor het bijdragen aan projecten voor de behoeftes en ambities met betrekking tot de luchtvaartsector. Voldoende verkeersleiderscapaciteit is ook van belang voor een gezonde werkdruk voor de individuele luchtverkeersleider. Om het aantal luchtverkeersleiders op het gewenste aantal te brengen en houden, draagt de Training Organisation (TO) zorg voor het werven, selecteren en opleiden van nieuwe luchtverkeersleiders en voor het vakbekwaam houden van reeds gekwalificeerde luchtverkeersleiders.
Hoewel de COVID-19-pandemie in het verslagjaar geen negatieve invloed meer had op het opleiden van nieuwe luchtverkeersleiders, was het gevolg van de pandemie nog duidelijk zichtbaar in het geringe aantal studenten in de eindfase van de opleiding.
Het tekort aan luchtverkeersleiders blijft op een aantal plekken nog steeds een probleem. TO zet vanuit opleidingsperspectief langs drie lijnen in om bij te dragen aan het terugdringen van het tekort. Enerzijds hoeft TO minder operationele verkeersleiders in te zetten bij het opleiden van luchtverkeersleiders, doordat de Initial Training is uitbesteed aan GATE Aviation Training in Kopenhagen. Anderzijds werkt TO aan het verbeteren van de kwaliteit en het rendement van het opleidingsproces zodat het aantal opgeleide verkeersleiders toeneemt. Ten slotte verhoogt TO de opleidingscapaciteit, waardoor meer luchtverkeersleiders kunnen worden opgeleid.
Voor alle units laat de korte of middellange prognose van de beschikbare luchtverkeersleiderscapaciteit een positieve trend zien. Uitzondering hierop is de Tower/Approach Unit Schiphol. Een specifieke taskforce binnen Operations is ingesteld om hier oplossingen voor te ontwikkelen. Naast de inbreng van luchtverkeersleiders is TO een belangrijke speler hierin.
Werving en selectie
De vernieuwde wervingscampagne van LVNL 2023 had een positief effect en heeft geleid tot een groei van het aantal verkeersleiderskandidaten. Er konden voldoende kandidaten worden geselecteerd voor de klassen in 2023. Wij ervaren dat wij nog niet in staat zijn uit alle groepen in de samenleving voldoende talent te interesseren voor dit mooie vak. Voor 2024 zetten we ons dan ook in om dit te verbeteren, met als verwacht resultaat een betere afspiegeling van de diverse, inclusieve groepen die onze samenleving kenmerken.
Opleiden
Om de druk op de roosters van onze verkeersleiders te verlagen is, zoals eerder beschreven, de Initial Training in 2023 uitbesteed aan GATE Aviation Training in Kopenhagen. Vóór uitbesteding werd de Initial Training mede door verkeersleiders van binnen de eigen organisatie gegeven. In het verslagjaar zijn twee nieuwe klassen (31 trainees) bij GATE Aviation gestart met de opleiding tot luchtverkeersleider. Deze trainees zullen doorstromen naar zowel civiele als militaire units.
De opleidingsinspanningen in 2023 hebben de volgende resultaten opgeleverd:
Positie |
Aantal leerlingen in opleiding op 31-12-2023 |
Aantal losgekomen operationeel personeel 2023 (Fully Qualified) |
Aantal losgekomen operationeel personeel (Deelrating) |
Initial Training |
31 |
n.v.t. |
n.v.t. |
Area Control Centre |
18 |
VKL; 4 |
VKL; 5 |
Schiphol Tower/Approach |
31 |
TWR/APP: 1 |
VKL: 3 |
Groningen Airport Eelde |
4 |
VKL:1 |
VKL: 3 |
Rotterdam The Hague Airport |
9 |
VKL:2 |
VKL:2 |
Maastricht Aachen Airport |
9 |
VKL: - |
VKL:1 |
Lelystad Airport |
2 |
VKL:2 |
VKL: - |
Flight Service Centre |
1 |
Overige functies: 2 |
Overige functies: |
Totaal |
105 |
22 |
24 |
Waarvan doorstromers |
12 |
8 |
3 |
Aantal medewerkers in opleiding voor de verschillende verkeersleidingsposities.
Toelichting voor 2023
* Eén trainee vanuit LVNL Initial Training is overgestapt naar de opleiding voor MIL.
** De twee trainees die Fully Qualified (FQ) verkeersleider zijn in Lelystad, zijn (via Lelystad) in opleiding voor Rotterdam.
Leerlingen in opleiding hebben nog geen (enkele) rating. Leerlingen die in het verslagjaar geslaagd zijn voor een deelrating worden als zodanig geteld. Ronden zij hun opleiding in het verslagjaar volledig af, dan zijn zij meegeteld in de kolom FQ. Kandidaten die in het verslagjaar een deelrating behalen en daarna FQ zijn, worden alleen geteld als FQ.
Doorstromers zijn medewerkers die op een andere functie al eerder FQ waren en opnieuw in opleiding zijn gegaan voor een andere functie. Een voorbeeld is een VLA (assistent) die wordt opgeleid tot Ground Controller.
In 2023 is uitvoering gegeven aan het in 2022 opgezette Verbeterplan TO. Verbeteringen van het opleidingssysteem richten zich op zes thema’s, waaronder ontwikkelen groeimindset, inrichten ecosysteem en professionaliseren van coaches. Gebruik van simulatie als hulpmiddel bij training vormt een speerpunt in het verbeteren van de kwaliteit en efficiency van de opleidingen. Het uiteindelijke doel hierbij is om de opleiding volledig op de simulator onder gecontroleerde omstandigheden uit te voeren. De on-the-job fase wordt dan een korte periode van samenvoegen van de simulatorervaring met de praktijk. In het verslagjaar is, als onderdeel van het Verbeterplan TO, gestart met het toewerken naar deze eindsituatie. Dit vereist een aantal jaar.
Vakbekwaam houden
De doelstelling om het operationele personeel vakbekwaam te houden is in het verslagjaar gehaald. In samenwerking met Operations is de registratie van vereiste onderhoudsactiviteiten overgezet naar een nieuw systeem. Hiermee is het eenvoudiger geworden de vakbekwaamheid van het operationele personeel te monitoren en aan te tonen.