19. Eigen vermogen

Het eigen vermogen bestaat uit een bestemmingsfonds en een egalisatiereserve. Het onderscheid vindt zijn oorsprong in de invoering van de Europese Prestatieregeling en de daaruit voortvloeiende aanpassingen in de heffingenverordening. Het bestemmingsfonds is bedoeld om financiële effecten van de risico’s voor LVNL te kunnen opvangen uit hoofde van de prestatieregeling. De egalisatiereserve omvat voor de luchtruimgebruikers van en-route en terminal het verrekenbare deel van de financiële effecten van de risico’s uit hoofde van de prestatieregeling[1]. Voor de NSAA heffingszone bevat de egalisatiereserve het met de gebruikers verrekenbare deel van de gerealiseerde over- en onderdekking. NSAA dienstverlening is geen onderdeel van de Europese prestatiesturingsregeling. De egalisatiereserve wordt via de tarieven met de luchtruimgebruikers verrekend.

(bedragen in € 1.000)

2023

2022

Bestemmingsfonds

100.126

70.304

Egalisatiereserve

-259.093

-204.971

Onverdeeld resultaat voorgaand boekjaar

-

-

Resultaat boekjaar

-14.794

-24.300

Totaal

-173.761

-158.967

In 2019 hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en LVNL het onderzoek afgerond naar een set van normen en richtlijnen voor het bestemmingsfonds voor LVNL. Voor het bestemmingsfonds is een bandbreedte van 55 - 95 miljoen euro afgesproken voor de financiële consequenties die kunnen voortvloeien uit de verkeer- en kostenrisico’s uit de EU-prestatiesturingsregeling. De gevolgen van de COVID-19-pandemie voor het totale eigen vermogen van LVNL zijn fors en zijn in het egalisatiereserve verwerkt. De COVID-19 schuld wordt namelijk verspreid over een periode van zeven jaar met de luchtvaartmaatschappijen verrekend. In 2023 is voor het eerst gestart met het verrekenen, de laatste verrekening vindt plaats in 2029. Het resultaat van boekjaar bedraagt voor resultaatbestemming 14,8 miljoen negatief. Het totale eigen vermogen bedraagt op balansdatum 173,5 miljoen euro negatief.

Bestemmingsfonds

(bedragen in € 1.000)

En-route

Terminal

NSAA

Overige diensten

Totaal

Saldo per 1 januari 2023

38.518

31.452

-

334

70.304

Resultaatbestemming 2022

17.821

12.001

-

-

29.822

Saldo per 31 december 2023

56.339

43.453

-

334

100.126

De toevoeging van de resultaatbestemming aan het bestemmingsfonds over het jaar 2022 bevat de componenten kostenrisico, volumerisico en andere toewijsbare componenten waarvoor LVNL het risico draagt. Voor 2022 is dit hoofdzakelijk de verwerking van de effecten van de inflatie. Voor het deel terminal is een ander component de toevoeging van de verrekening EUROCONTROL. De exploitatiekosten voor Lelystad Airport kunnen niet worden verrekend met de gebruikers omdat de luchthaven nog niet in gebruik is. Dit veroorzaakt jaarlijks een tekort ter grootte van de exploitatiekosten voor Lelystad Airport in de terminal exploitatie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft daarom besloten om gedurende deze periode de exploitatiekosten voor Lelystad Airport te financieren vanuit de verrekeningen EUROCONTROL. Hierdoor hebben de exploitatiekosten voor Lelystad Airport geen negatief effect op het bestemmingsfonds terminal.

Met het ministerie is overeengekomen het vrij besteedbare deel vanuit de verrekeningen EUROCONTROL toe te voegen aan het bestemmingsfonds terminal.

Egalisatiereserve

De op de balans verantwoorde egalisatiereserve weerspiegelt het nog met de gebruikers te verrekenen bedrag. De egalisatiereserve in onderstaande tabel beschrijft de weergave na bestemming van het resultaat 2022. per ultimo boekjaar 2023 bedraagt 259 miljoen euro negatief (2022: 205 miljoen euro negatief) en is als volgt te specificeren naar gebruikers:

(bedragen in € 1.000)

En-route

Terminal

NSAA

Overige diensten

Totaal

Saldo per 1 januari 2023

-166.122

-39.514

665

-

-204.971

Resultaatbestemming 2022

-39.815

-14.809

501

-

-54.123

Saldo per 31 december 2023

-205.937

-54.323

1.166

-

-259.094

a. Egalisatiereserve en-route en terminal

Het bedrag dat op basis van de risicodelingsafspraken in de prestatiesturingsregeling met de luchtruimgebruikers van en-route en terminal over het jaar 2022 mag worden verrekend, is verwerkt in de resultaatbestemming op basis van goedkeuring op de resultaatbestemmingsbrief. De negatieve resultaten komen grotendeels ten laste van de en-route egalisatiereserve en worden verrekend in toekomstige jaren. De inflatiecorrectie is een groot eenmalig component in de onttrekking uit de egalisatiereserve voor het jaar 2022.

b. Egalisatiereserve NSAA

De resultaten behaald op de helikopteractiviteiten worden conform de geldende internationale wet- en regelgeving voor de luchtvaartsector verrekend in de tarieven volgens de geldende verrekening methodiek. Dit houdt in dat resultaten na twee jaar in de tariefverrekening met de eindgebruiker worden meegenomen (de zogenaamde “N+2”-methode).

Resultaat boekjaar

Het resultaat per ultimo boekjaar 2023 bedraagt 14,8 miljoen euro negatief waarbij resultaatbestemming plaatsvindt na goedkeuring op het voorstel resultaatbestemming. De bestemming van het resultaat over 2022 is verwerkt in het bestemmingsfonds en de egalisatiereserve.

1 De begrippen bestemmingsfonds en egalisatiereserve volgen niet de definities zoals bedoeld in artikel 33 van de kaderwet ZBO.