MVOI (Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen)

Sinds 2018 neemt LVNL duurzame criteria mee in aanbestedingen (non-ATM) en werken we aan het verduurzamen van het inkoopproces. We stelden als doel om vanaf 2022 in alle aanbestedingen (zowel operationeel als niet-operationeel) duurzaamheid mee te nemen. We sloten onder andere contracten af met leveranciers voor relatiegeschenken en koffie en thee die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.

LVNL ondertekende in 2022 het manifest MVOI en ontwikkelde daarvoor in 2023 een MVOI actieplan. Als onderdeel van het actieplan werden in 2023 een Code of Conduct voor leveranciers en handreiking MVOI voor de interne organisatie voorbereid. Deze documenten worden in 2024 afgerond. Daarnaast zetten we duurzaamheid steeds nadrukkelijker op de agenda bij de selectie van nieuwe leveranciers. Hiervoor werkt LVNL met het Global Sustainable Enterprise System (GSES), een platform dat de duurzame prestaties en certificaten van bedrijven toetst en met elkaar vergelijkt. Zo kunnen we makkelijk zien welke leveranciers aantoonbaar duurzaam werken zonder dat er sprake is van greenwashing.