17. Vorderingen

(bedragen in € 1.000)

2023

2022

Debiteuren

44.633

34.293

Vordering EUROCONTROL

1.874

142

Nog te ontvangen subsidie

14.864

20.796

Overige vorderingen

27

7.063

Overlopende activa

6.099

4.981

Kassiersfunctie EUROCONTROL

52.603

56.122

Totaal

120.100

123.397

Onder de post debiteuren is de positie opgenomen die LVNL heeft voor haar aandeel in de Nederlandse tarieven in de heffingszones en-route, terminal, NSAA en voor diensten aan derden. Het aandeel in de tarieven van EUROCONTROL en KNMI wordt afzonderlijk gepresenteerd, omdat LVNL een kassiersfunctie vervult en de risico’s op volume en kosten bij deze derde partijen liggen. Zie hiervoor toelichting 23 Handels- en overige schulden waar het nog af te dragen deel van de heffingen aan KNMI en NSA is opgenomen.

LVNL brengt 9,97 procent (2022: 9,48 procent) interest in rekening aan haar debiteuren en-route en terminal over de openstaande saldi die niet binnen de betalingstermijn van dertig dagen zijn voldaan. De debiteuren zijn op 31 december als volgt gespecificeerd:

(bedragen in € 1.000)

2023

2022

En-route

30.835

24.908

Terminal

12.769

11.435

NSAA

1.000

752

Overige

3.253

511

Af: voorziening voor oninbaarheid

-3.225

-3.313

Totaal

44.633

34.293

De voorziening voor oninbare vorderingen bedraagt 3,2 miljoen euro (2022: 3,3 miljoen euro). De voorziening is gevormd op basis van een inschatting van het verwachte kredietrisico. In 2023 is voor een bedrag van 129 duizend euro (2022: 58 duizend euro) onttrokken aan voorzieningen.

(bedragen in € 1.000)

2023

2022

Stand per 1 januari

-3.313

-2.714

Onttrekkingen

129

58

Vrijval / Dotaties

-41

-657

Stand per 31 december

-3.225

-3.313

De vordering EUROCONTROL is het gevolg van de door EUROCONTROL te veel opgevraagde contributie ten opzichte van de werkelijke kosten van het jaar. Deze post wordt in het volgende contributiejaar verrekend met de contributie over het betreffende jaar. Deze verrekening vindt dus niet plaats via de tariefbepaling, maar is een daadwerkelijke verrekening aan LVNL. De verrekening vanuit 2022 heeft plaatsgevonden in het vierde kwartaal van 2023.

De post nog te ontvangen subsidie is het verschil tussen de verantwoorde subsidies en de vooruitontvangen subsidiebedragen. CINEA heeft een voorfinanciering verstrekt van veertig procent van het toegekende subsidiebedrag. Deze voorfinanciering wordt steeds voor een periode van twee jaar afgegeven. Het resterende deel ontvangt LVNL bij de definitieve toekenning van de subsidie na afloop van de subsidieperiode. Voor een verdere toelichting zie ook paragraaf 21 Vooruitontvangen baten.

De overige vorderingen betrof per 31 december 2022 voor 7 miljoen euro een vordering op de verzekeringsmaatschappij inzake de afwikkeling van twee lopende schadeclaims uit 2019 van KLM. In 2023 heeft de verzekeringsmaatschappij van LVNL overeenstemming bereikt met de vertegenwoordiger van KLM inzake de afwikkeling van deze schadeclaims voor een bedrag van 7 miljoen euro. Afwikkeling heeft volledig via de verzekeringsmaatschappij plaatsgevonden. Hierdoor is LVNL KLM geen bedrag meer verschuldigd.

De overlopende activa zijn op 31 december als volgt gespecificeerd:

(bedragen in € 1.000)

2023

2022

Licenties

4.725

3.922

Verzekeringspremie gebouwen en bedrijfsmiddelen

627

572

Overige posten

747

487

Totaal

6.099

4.981

Er zijn geen bijzonderheden ten aanzien van de overlopende activa.

LVNL beheert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de kassiersfunctie voor de financiering van het Nederlandse aandeel in de kosten van EUROCONTROL. EUROCONTROL is een intergouvernementele organisatie waarvoor de aangesloten lidstaten ieder kwartaal een contributie betalen als bijdrage in de jaarlijkse kosten. De kosten van EUROCONTROL zijn, net als de en-route kosten van LVNL, verwerkt in het en-route tarief. LVNL ontvangt dit EUROCONTROL aandeel in de en-route heffingen. Vanuit dit ontvangen EUROCONTROL aandeel in de en-route heffingen betaalt LVNL ieder kwartaal de contributie namens Nederland aan EUROCONTROL. Het beheer van deze EUROCONTROL ontvangsten en contributie betalingen is verwerkt in de kassiersfunctie EUROCONTROL op de balans van LVNL.

EUROCONTROL en MUAC, als onderdeel van EUROCONTROL, zijn gehouden aan hetzelfde Europese prestatiesturingsmechanisme als LVNL. Dat betekent dat het kosten- en volumerisico van toepassing is op specifieke organisatieonderdelen van EUROCONTROL. Dit leidt ertoe dat LVNL voor EUROCONTROL verrekeningseffecten die hieruit voortvloeien in de kassiersfunctie moet faciliteren. In de situatie waarin de Europese prestatiesturingsregeling niet toestaat dat er volledig wordt verrekend met de luchtruimgebruikers via de toekomstige tarieven, is het aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om voor LVNL te bepalen wat met deze positie moet worden gedaan.

Door de reisbeperkingen in 2020, 2021 en begin 2022 in reactie op de COVID-19-pandemie is een aanzienlijke vordering ontstaan op de luchtvaartmaatschappijen. Deze vordering wordt sinds begin 2023 verrekend met de luchtvaartmaatschappijen gespreid over zeven jaar. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat garant voor de financiering van deze vordering. De garantstelling is verwerkt in de rekening courant faciliteit van 275 miljoen euro.