2023 in vogelvlucht

Minder geluidshinder en verbeterde landingscapaciteit door ingebruikname RECAT-TBS

Met de ingebruikname van de innovaties RECAT en TBS in het luchtverkeersleidingssysteem verbetert LVNL de capaciteit voor landend vliegverkeer bij harde wind op Schiphol. Hiermee kunnen we onder andere de geluidspreferente banen langer blijven inzetten, waardoor we de minder preferente landingsbanen bij harde wind minder vaak of korter hoeven te gebruiken. Bij deze weerscondities kunnen drie tot zes vluchten per uur meer landen per baan. Dit is mogelijk door toepassing van een nieuwe Europese richtlijn met een fijnmazigere indeling van vliegtuigen in zogenoemde ‘zogturbulentie’ categorieën (RECAT) en het op veilige afstand van elkaar houden van opeenvolgende vliegtuigen op tijd in plaats van afstand (TBS).

Commandant Luchtstrijdkrachten André Steur maakt kennis met LVNL

In 2023 brengt luitenant-generaal André Steur als nieuwe commandant Luchtstrijdkrachten een kennismakingsbezoek aan LVNL. Er is gesproken over de huidige militaire en civiele operaties en de 1ATM-organisatie. Ook brengt het gezelschap een bezoek aan de (militaire) torensimulator in Polaris en de huidige operationele zaal.

LVNL doneert twaalf navigatiebakens aan luchtverkeersleiding Zambia

Binnen LVNL zijn we steeds bewuster bezig met verduurzaming van onze processen. Hergebruik van materialen levert hieraan een belangrijke bijdrage. Een van de inspanningen op dit gebied is onze donatie van twaalf navigatiebakens aan de luchtverkeersleiding van Zambia (ZACL). Deze bakens zijn in Nederland overbodig geworden vanwege het toenemende gebruik van satellietnavigatie. Met deze donatie draagt LVNL bij aan verdere vergroting van de vliegveiligheid in het Zambiaanse luchtruim en zorgen we ervoor dat navigatieapparatuur wordt hergebruikt.

Groundcontrollers nemen kijkje in de keuken van pushbackproces Schiphol

We werken mee aan het bewustwordingsprogramma Welcome to my world! Dit programma richt zich op alle partijen die betrokken zijn bij het pushbackproces op de luchthaven Schiphol. Dit zijn naast onze ground controllers, de pushbackchauffeurs van de grondafhandelaren, Apron Control van Schiphol (verslepen de vliegtuigen van de gates naar een nieuwe parkeerplek en andersom) en de piloten van de vliegtuigmaatschappijen die de pushback ondergaan. Het programma is opgezet om het aantal voorvallen tijdens de pushbackfase te verminderen, meer begrip te krijgen voor elkaars werk en meer onderling vertrouwen te creëren.

Samenwerking LVNL en ILT om luchtruimschendingen tegen te gaan

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en LVNL gaan voortaan registraties delen van luchtvaartuigen die een luchtruimschending hebben begaan in het Nederlandse luchtruim. Een luchtruimschending ontstaat als een vliegtuig zonder toestemming van de luchtverkeersleiding gecontroleerd luchtruim binnenvliegt. Doel is het terugdringen van het hoge aantal luchtruimschendingen door de general aviation (kleine luchtvaart). De samenwerking tussen LVNL en de ILT maakt het voor de ILT nu ook mogelijk om luchtruimschendingen te onderzoeken en waar nodig actie te nemen. Deze samenwerking is onderdeel van de Taskforce airspace infringements, waarin de ILT, LVNL, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Militaire Luchtvaart Autoriteit, Commando Luchtstrijdkrachten en vertegenwoordigers van de kleine luchtvaart samenwerken.

LVNL toetst voorgenomen maatregelen minister van IenW op uitvoerbaarheid

In 2022 heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) in het kader van hinderbeperking krimpplannen bekendgemaakt voor het aantal vluchten dat op Schiphol wordt afgehandeld. Dit betrof vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen, maar ook voornemens die de uitvoering van de operatie zouden beïnvloeden. LVNL heeft vanaf het eerste moment het standpunt ingenomen dat deze voornemens getoetst moesten worden op veilige uitvoerbaarheid. In 2023 doet LVNL in totaal drie uitvoeringstoetsen. Deze toetsen beoordelen de hinderbeperkende plannen die het ministerie heeft opgesteld in het kader van de Balanced Approach procedure. Deze Europese procedure moet aantonen dat andere maatregelen er niet in slagen om het hinderbeperkingsdoel te behalen en dat daarom tot krimp moet worden overgegaan. LVNL heeft gekeken naar de operationele uitvoerbaarheid van de verschillende maatregelen die het ministerie voorstelt om de hinder van Schiphol op de omgeving te verkleinen, waaronder een krimp tot 440 duizend vliegbewegingen. De uitvoeringstoetsen kosten veel tijd. Dit brengt met zich mee dat de tijd die luchtverkeersleiders besteden aan het onderzoeken van dergelijke voorstellen niet kan worden besteed aan andere zaken, zoals belangrijke verandertrajecten en projecten. Het heeft ook tot extra druk geleid in de organisatie, met impact op de bereidheid om ook volgende jaren veel extra vrije tijd in te leveren.

Think Consultancy aan de slag met vraagstukken grondoperaties

Think Consultancy gaat LVNL en de sector ondersteunen bij de vraagstukken die er liggen rondom de grondoperaties op Schiphol. Eind mei 2023 ontving Schiphol een rapport van de Nederlandse Arbeidsinspectie over de noodzaak tot verbetering van de luchtkwaliteit voor medewerkers op het platform. Naar aanleiding hiervan zijn meerdere activiteiten opgestart. LVNL faciliteert in dit dossier veranderingen die voor Schiphol nodig zijn om een gezonde werkomgeving te creëren. Think Consultancy helpt om de maatregelen en toekomstige operatie te definiëren die nodig zijn om de fijnstofconcentraties op Schiphol te reduceren. Daarmee moet een toekomstig grondconcept neergezet worden, waarbij de gezondheid voor de medewerkers is geborgd. Meer informatie hierover is te lezen in de paragraaf ‘Grondoperatie Schiphol’ verderop in het jaarverslag.

Waardering LVNL neemt toe tot 7.3 en 8.7

We laten elke paar jaar een waarderingsonderzoek doen bij onze belangrijkste stakeholders: luchtvaartpartijen, luchtverkeersdienstverleners, bestuurders en vertegenwoordigers uit de omgeving/samenleving. Hiermee brengen we in beeld hoe zij onze organisatie waarderen, waar nog kansen liggen voor verbetering van onze diensten en de relatie met onze stakeholder. Over de gehele linie wordt LVNL beoordeeld met een 7.3 en op het onderwerp veiligheid met een 8.7. Deze cijfers zijn hoger dan het vorige klantwaarderingsonderzoek in 2018, toen er respectievelijk een 7.1 en een 7.8 zijn gescoord.

LVNL zet samenwerking met GATE Aviation Training voort

De Deense opleidingsorganisatie GATE Aviation Training won de aanbesteding om de Initial Training te verzorgen. Daarmee vindt de Initial Training voor luchtverkeersleiders de komende zeven jaar plaats in Kopenhagen. Deze keuze biedt rust, duidelijkheid en de mogelijkheid om het product bij GATE nog verder af te stemmen op specifieke LVNL-behoeften. Het is weer een belangrijke stap richting het zorgen voor voldoende luchtverkeersleiders.

LVNL krijgt internationale erkenning voor inzet op duurzaamheid

GreenATM is een milieu-accreditatieprogramma van de wereldwijde luchtverkeersleidingsorganisatie CANSO. Hiermee voorziet CANSO luchtverkeersleidingsorganisaties van een onafhankelijke, door de industrie goedgekeurde accreditatie van hun milieu-inspanningen. We vinden onze ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid belangrijk. Daarom hebben we ons ingeschreven voor dit accreditatie-programma. Wij zijn trots op de level 3 accreditatie die we hebben ontvangen. Deze score is het gevolg van de inzet op de onderwerpen innovatie, efficiëntie en duurzaamheid binnen de luchtvaart. LVNL volgt hiermee, tegelijk met de Belgische luchtverkeersleiding skeyes, het Zwitserse Skyguide die de accreditatie eerder dit jaar ontving.

Verbetermaatregelen voorkomen ernstige technische verstoringen

Bij een code oranje is er sprake van een verstoring die leidt tot verkeersbeperkende maatregelen. Het doel van LVNL is om dienstverlening ongestoord te kunnen uitvoeren. De afgelopen jaren hebben we diverse verbetermaatregelen doorgevoerd, bijvoorbeeld in het releaseproces van technische wijzigingen in onze luchtverkeersleidingssystemen en bij de risicoanalyses. Inmiddels zijn we al meer dan twee jaar code oranje-vrij en dat vieren we.

Met innovatie minder vertraging voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers

Minder vertraging voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers. Dat is het doel van de door LVNL ontwikkelde Decision Support Tool (DST). Om het aanbod van vluchten in balans te houden met de capaciteit van het luchtruim, moeten we met regelmaat vluchten vertragen door middel van reguleren. Reguleren houdt in dat vluchten op de vertrekluchthaven langer aan de gate worden gehouden waardoor ze later aankomen op Schiphol. Met nieuwe simulatietechnieken en machine learning kan LVNL met DST een optimale oplossing kiezen waarbij zo min mogelijk verkeer vertraagd hoeft te worden doordat we nauwkeuriger kunnen reguleren. Door de inzet van DST zien we een verbetering van 30 tot 40 procent in de voorspelling van het vluchtaanbod, vergeleken met de vluchttijden die de Europese Network Manager aanlevert.

LVNL neemt nieuw Voice Communicatiesysteem in gebruik

We nemen het nieuwe Voice Communicatiesysteem (VCS-2) in gebruik. Dit systeem gebruiken luchtverkeersleiders voor de radiocommunicatie met piloten en voor overleg met luchtverkeersleidingsorganisaties in omringende landen. Radiocommunicatie is essentieel voor een veilige afhandeling van het vliegverkeer. Met dit vernieuwde systeem moderniseert LVNL de communicatie-infrastructuur en zorgen we dat veilige radiocommunicatie ook in de toekomst is gegarandeerd. De militaire luchtverkeersleiding gaat in de toekomst ook met VCS-2 werken. Na iCAS is VCS-2 het grootste ICT-project van LVNL.

Wervingscampagne voor aantrekken nieuwe technici

LVNL heeft grote behoefte aan nieuwe collega’s met een technische achtergrond. Met de gerichte wervingscampagne ‘De technische kracht achter luchtvaart’ maken we onze technische functies zichtbaar op de arbeidsmarkt. Hiermee zetten we ons als werkgever, ook voor dit soort functies, op de kaart. Deze campagne is een vervolg op onze brede wervingscampagne ‘De kracht achter luchtvaart’. Vanaf medio december 2023 tot en met maart 2024 zijn zo’n vierhonderd niet-operationele sollicitaties ontvangen op diverse functies en zeventien collega's zijn inmiddels aangenomen.