Interview: “Alles kwam bij elkaar tijdens deze Night Live Operation”
Eerste vluchten begeleid met nieuw luchtverkeersleidingssysteem
In 2024 werd een belangrijke stap gezet in het traject rondom het nieuwe luchtverkeersleidingssysteem iCAS. In de nacht van 16 op 17 december werden de allereerste vluchten begeleid vanuit de nieuwe radarzaal in het Polaris-gebouw op Schiphol Oost. Een interview met verschillende betrokkenen bij deze geslaagde operatie.
Projectleider Go-live organisatie André van de Groep: “Het invoeren van zo’n nieuw luchtverkeersleidingssysteem als iCAS is een enorme operatie. Dit jarenlange traject verloopt dan ook stapsgewijs – en in 2024 hebben we een heel concrete stap gezet. In Polaris creëerden we een productieomgeving om er een nacht ‘echt’ mee te kunnen gaan werken. Tijdens deze zogenaamde ‘Night Live Operation’ begeleidde een groep luchtverkeersleiders hier de eerste twintig vluchten met het back-upsysteem Phoenix. Een mooie mijlpaal.”
De allereerste vlucht
Verkeersleider Matthijs van den Berg begeleidde de allereerste vlucht. “Uiteraard vond ik het een eer om de eerste klaring uit te mogen delen vanuit onze nieuwe operationele zaal. Maar ik zat daar natuurlijk niet alleen: samen met zeven andere operationele collega’s begeleidde ik die nacht het verkeer. De afdeling Training Organisation had gezorgd voor een uitgebreid draaiboek, dat tot op de komma precies uitkwam en klopte. Een knappe prestatie, waardoor wij als uitvoerders van het plan ‘gewoon’ ons werk konden doen – terwijl er weinig gewoons was aan de omstandigheden en de randvoorwaarden. Een bewijs dat mens, machine en procedure heel mooi bij elkaar kwamen die avond.”
“Het was alle hens aan dek voor collega’s van allerlei afdelingen om te zorgen dat elk puzzelstukje paste”
Teaminspanning
Projectleider Technische transitie Arthur Vriend: “In de aanloop naar deze belangrijke mijlpaal is er door collega’s van allerlei afdelingen keihard gewerkt. Er is extra aandacht besteed aan de training van luchtverkeersleiders om te kunnen werken met Phoenix – een behoorlijke opgave in de toch al overvolle roosters. En ook voor de collega’s bij techniek was het alle hens aan dek om te zorgen dat de technische componenten van het systeem op hun plek kwamen. Gevolgd door een heel gedetailleerde check: werkt alles naar behoren? Elk puzzelstukje moest passen. Gelukkig werken er ontzettend veel bevlogen mensen bij LVNL, die niet naar huis gingen voordat alles klopte. Dat is een groot compliment waard.”
Vertrouwen
Op de avond zelf kwam alles bij elkaar. André: “Zowel vanuit de techniek als vanuit de operatie zijn supervisors betrokken op zo’n avond. Ondertussen moet de verkeersleiding vlekkeloos en veilig kunnen verlopen. Dat geheel moest in elkaar gevlochten worden, en daarin hebben we elkaar goed gevonden. Dat geeft veel vertrouwen naar de toekomst, waarin er meer van dit soort nacht- en weekendoperaties zullen plaatsvinden. Het was geweldig dat collega’s van de afdeling Operations in het rooster ruimte wisten te maken voor een dubbele nachtdienstbezetting in die nacht. Dat is een behoorlijke uitdaging in deze tijd van verkeersleidertekorten.”
Inspectie
Arthur: “Ook de toezichthouder, de Inspectie Leefomgeving en Transport, was intensief betrokken. We hebben deze Night Live Operation in een vroeg stadium aangekondigd, zodat de inspecteurs konden aangeven wat er nodig was om hun werk te doen.” André: “Elke paar weken vond er een update plaats. Het is goed om te zien hoe de inspectie je bij zo’n grote stap scherp houdt. Je moet kunnen aantonen dat je de zaken op orde hebt – van kwalificaties tot registratie van training.”
Arthur: “Ook de technische afdeling werd door de toezichthouder positief kritisch onder de loep genomen. We nodigden de toezichthouder uit bij de ketentests in oktober. Zo’n extra paar ogen was uiteindelijk alleen maar prettig. We leren ervan, en het helpt ons om de zaken op de juiste manier aan te pakken.”
Groot succes
De Night Live Operation werd uitgevoerd onder het toeziend oog van allerlei genodigden, van de overheid tot de luchthaven, verschillende vliegtuigmaatschappijen en Europese vertegenwoordigers. Mark van Knippenberg, Chief Operations Officer: “LVNL werkt elke dag aan het veilig, vlot en duurzaam begeleiden van het vliegverkeer door het Nederlandse luchtruim. Om dat ook in de toekomst te kunnen blijven doen, is dit nieuwe luchtverkeersleidingssysteem nodig. Een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling is het daadwerkelijk veilig begeleiden van vliegtuigen vanuit onze nieuwe radarzaal; een stap die we nu succesvol hebben gezet.”