LVNL in 2024

Belangrijke stap in ontwikkeling nieuw luchtverkeersleidingssysteem

LVNL heeft in de nacht van 16 op 17 december voor het eerst vliegtuigen van en naar luchthaven Schiphol begeleid vanuit de nieuwe radarzaal in het Polaris-gebouw op Schiphol Oost. Met deze geslaagde ‘Night Live Operation’ zetten we een belangrijke stap naar de ingebruikname van een nieuw luchtverkeersleidingssysteem, iCAS. Dankzij de grondige voorbereiding en de grote inzet van alle betrokkenen verliep de operatie soepel en succesvol – een resultaat om trots op te zijn.


LVNL ontvangt opnieuw GreenATM Award voor inzet op duurzaamheid

LVNL heeft voor de tweede keer internationale erkenning gekregen van de internationale luchtverkeersleidingsorganisatie CANSO voor al haar inzet op het gebied van duurzaamheid. Het GreenATM-programma geeft de mogelijkheid om inspanningen van luchtverkeersleidings-organisaties onafhankelijk te evalueren op gebied van duurzaamheid en efficiëntie. Na de accreditatie door het GreenATM-programma van CANSO in 2023, kreeg LVNL een level 3 heraccreditatie in 2024. Naast het behouden van de eerder verkregen status, heeft LVNL op een aantal onderwerpen ook voortgang geboekt.

LVNL ontwikkelt samen met Commando Luchtstrijdkrachten nieuwe organisatiestrategie

In 2024 werkte een grote groep LVNL-collega’s samen met militaire collega’s aan onze organisatiestrategie die richting geeft voor de komende jaren. Ontwikkelingen rondom de mainport Schiphol, op het gebied van duurzaamheid en leefbaarheid, draagvlak voor luchtvaart, de opkomst van drones en de krapte op de arbeidsmarkt, hebben stuk voor stuk impact op onze organisatie. Daarnaast komt de integratie met de militaire luchtverkeersleiding steeds dichterbij. Deze ontwikkelingen vragen veel van LVNL. Met een vernieuwde strategische positionering weten we waar we het verschil kunnen maken en zijn we klaar voor de toekomst.






LVNL vernieuwt landingssystemen Zwanenburgbaan

In 2024 vernieuwde LVNL de landingssystemen van de Zwanenburgbaan. Deze systemen zorgen ervoor dat vliegtuigen in een rechte lijn en vaste daalhoek geleidelijk dalen naar de baan en op de juiste plek veilig kunnen landen. De Zwanenburgbaan is de enige baan op Schiphol met twee ILS-systemen omdat op deze baan zowel vanuit noordelijke (18C) als zuidelijke richting (36C) kan worden geland. De werkzaamheden zijn gelijktijdig met onderhoud door Schiphol aan de baan gestart om zo hinder voor de omgeving te minimaliseren. Er was tijdelijk extra inzet van de Buitenveldertbaan en Oostbaan nodig in de zomerperiode, waardoor bewoners onder de aanvliegroutes naar deze banen extra hinder hebben ervaren. LVNL informeerde de omgeving hierover middels een communicatiecampagne. Dankzij de inzet van onze medewerkers en geholpen door gunstige weersomstandigheden, lukte het om de baan twee weken eerder dan oorspronkelijk gepland weer in gebruik te nemen. Daardoor kon de hinder weer worden beperkt.

LVNL past topstructuur aan

LVNL heeft besloten om haar topstructuur aan te passen van twee naar drie bestuursleden. Dit is mogelijk binnen de huidige Wet Luchtvaart waarin is bepaald dat het bestuur van LVNL uit maximaal drie bestuursleden kan bestaan. Met de verbreding van het takenpakket als gevolg van de komende integratie met de militaire luchtverkeersleiding is het aandachtsgebied van het bestuur de afgelopen jaren groter geworden. Ook neemt de complexiteit en het belang van het informatietechnologie (IT)/operationele technologie (OT)-domein steeds verder toe. Een Chief Information Officer (CIO) wordt daarom in 2025 als derde statutair directeur toegevoegd aan het bestuur van LVNL. De toevoeging van een CIO versterkt de focus op het IT/OT-domein en biedt meer ruimte voor strategische aansturing van technische en organisatorische veranderingen. Daarnaast gaat de Director Operations als Chief Operations Officer (COO) deelnemen aan het Bestuurlijk Overleg ter advisering van het bestuur. Het proces over de organisatorische wijzigingen met de OR is in december 2024 afgerond.






Technische afdelingen LVNL aan de slag met adviezen healthcheck

LVNL blijft haar systemen en infrastructuur verbeteren om de continuïteit van de bedrijfsvoering te waarborgen en nieuwe functionele wijzigingen op een veilige manier te realiseren. In 2024 heeft LVNL een zogenaamde healthcheck door een externe partij laten uitvoeren om te toetsen of de technische afdelingen Systems & Infrastructure (S&I) en Gebouwen, Services & Infrastructuur (GSI) klaar zijn voor de toekomstige uitdagingen. Uit de healthcheck is gebleken dat deze afdelingen sterk zijn in het waarborgen van veiligheid en continuïteit van de operatie, maar dat het realisatievermogen voor verandering achterblijft. Om toekomstbestendig te zijn, dienen de technische afdelingen en de business toe te werken naar een gelijkwaardig partnerschap op basis van gedeeld belang, gedeelde werkwijze en prioritering. S&I en GSI werken samen om zich te ontwikkelen naar een transparante, voorspelbare en waardegestuurde partner van de business voor het waarborgen van continuïteit en realiseren van verandering. In 2024 zijn diverse concrete activiteiten opgepakt, zoals de inrichting van de zogenaamde Change Office die de transformatie gaat begeleiden, de voorbereiding voor het oprichten van een afdeling Business Support en een voorstel voor wijziging van de organisatiestructuur van S&I en GSI. In 2025 wordt stapsgewijs verder gewerkt aan de transformatie van de technische afdelingen.

Wettelijke evaluatie: LVNL functioneert doeltreffend en doelmatig in veranderende context

LVNL is erin geslaagd om in de periode 2019-2023 het vliegverkeer veilig en betrouwbaar af te handelen in een veranderende context. Dat is de belangrijkste conclusie uit de ‘Wettelijke Evaluatie LVNL 2019-2023’ die de minister van Infrastructuur en Waterstaat in december 2024 met de Eerste en Tweede Kamer heeft gedeeld. Het rapport evalueert de doeltreffendheid en doelmatigheid van LVNL als Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is bij wet verplicht om elke vijf jaar een evaluatie uit te (laten) voeren naar ons functioneren als ZBO. Het rapport beschrijft naast conclusies ook aandachtspunten voor verdere ontwikkeling door LVNL en de driehoek van eigenaar, opdrachtgever en opdrachtnemer. De aandachtspunten vormen zich rond de grote programma’s iCAS, de integratie van de militaire en civiele luchtverkeersleiding en het oplossen van het personeelstekort. Daarnaast wordt aanbevolen om te blijven investeren in samenwerking binnen de bestuurlijke driehoek. Deze aandachtspunten worden opgevolgd binnen de driehoek.