Corporate governance
Corporate governance
Samenwerking
We vinden het bij LVNL belangrijk om nauw samen te werken met de luchtvaartsector en andere partijen. Zo werkt LVNL samen met Schiphol aan het verminderen van de uitstoot van vliegtuigen op de grond, initieert en draagt LVNL bij aan kennisuitwisseling op het gebied van duurzaamheid tussen luchtverkeersleidingsorganisaties en zijn we partner van MVO Nederland.
Grondoperatie Schiphol
De uitstoot van vliegtuigen op de grond is een actueel thema. Samen met onze sectorpartners zetten we ons in om die uitstoot te reduceren en daarmee een gezonde werkomgeving op luchthaven Schiphol te creëren. In het programma Ground Movement werken alle betrokken afdelingen binnen LVNL intensief samen en leggen we de verbinding met de sectorpartners in verschillende projecten en samenwerkingsverbanden.
De veiligheid van onze operatie is en blijft altijd topprioriteit. Het is de verwachting dat de benodigde operationele aanpassingen aan vertrek- en aankomstprocedures leiden tot een hogere complexiteit in het gronddomein. Daarom zijn aanvullende maatregelen en oplossingen geïdentificeerd om de veiligheid en betrouwbaarheid op niveau te houden met behoud van een acceptabele werklast voor de verkeersleider. Het ontwerpen en implementeren van deze aanvullende maatregelen blijft de komende tijd veel inspanning van LVNL en overleg met sectorpartners vragen. Er is daarom besloten om het samenwerkingsverband met Schiphol en andere partijen verder te intensiveren.
Duurzaam taxiën
Een belangrijk onderdeel van de verduurzaming is de deelname van LVNL aan het sectorprogramma Duurzaam Taxiën. Daarin wordt samen met de luchthaven, luchtvaartmaatschappijen en afhandelaren gewerkt aan de inzet van Taxibots. Met dit voertuig is het mogelijk om vliegtuigen naar de startbaan te taxiën zonder dat de vliegtuigmotoren gestart worden. Dit reduceert de uitstoot van CO2, (ultra)fijnstof en geluid. In 2024 deed LVNL samen met de sectorpartners een aantal praktijktesten met de Taxibot en KLM Boeing 737 toestellen. Op 10 december is de eerste passagiersvlucht met een Taxibot naar de Polderbaan getaxied. Het mogelijk maken van een veilige en gecontroleerde introductie van deze nieuwe manier van taxiën is de voornaamste prioriteit van LVNL op dit onderwerp.
Kwaliteitszorg
Quality 2024
De Governance, Risk and Compliance (GRC) board geeft sturing aan de inrichting van de organisatie en beoordeelt periodiek de geschiktheid, toereikendheid en doeltreffendheid van de bedrijfsvoering.
Het managementsysteem LVNL Essentials is actief onderhouden. In 2024 zijn twaalf updates verschenen, bestaande uit diverse aanvullingen en/of verbeteringen ten aanzien van de processen.
Interne audits
De interne auditplanning voor 2024 bestond uit dertien audits. Hiervan zijn tien audits uitgevoerd, twee audits zijn vervallen en één audit is uitgesteld en wordt in 2025 alsnog uitgevoerd. Deze laatste betreft de ISMS-audit die wordt uitgevoerd in samenwerking met KLM en Schiphol.
Uit de interne audits zijn dertien verbeterpunten genoteerd. Deze verbeterpunten bestonden uit drie categorie 2-bevindingen en tien observaties. Voor alle verbeterpunten zijn plannen van aanpak inclusief een planning opgesteld. De voortgang van de opvolging van de verbeterpunten wordt gemonitord in de GRC-board.
Externe audits
In 2024 voerde de externe auditorganisatie Det Norske Veritas (DNV) de jaarlijkse audit uit ten aanzien van de ISO 9001-2015 norm. Het resultaat was zeer positief. LVNL heeft aangetoond dat zij voldoet aan de gestelde eisen en tijdens deze audit zijn slechts vier observaties en twee (minor) ‘non-conformities’ genoteerd.
De auditplanning van de National Supervisory Authority/Inspectie Leefbaarheid & Transport van 2024 bestond uit vier audits. De overall conclusie is dat LVNL voldoet aan de vereisten uit de zogenoemde Common Requirements van de Europese Commissie. Wel is een aantal bevindingen genoteerd waarvoor corrigerende actieplannen zijn opgesteld.
Voor het eerst voerde het Safety Services Office van Rotterdam Airport een audit uit bij LVNL. Dit werd gedaan op naleving van het Aerodrome manual en Luchthavenreglement vanuit de Europese Verordening Nr. 139/2014. De conclusie is dat LVNL voldoet aan de vereisten.
Concluderend kan worden vastgesteld dat LVNL op adequate wijze invulling geeft aan de verbeterpunten met betrekking tot bedrijfsvoering.
Maatschappij en klant
Stakeholderwaarderingsonderzoek
LVNL laat elke paar jaar een waarderingsonderzoek doen onder de belangrijkste stakeholders, zoals luchtvaartmaatschappijen, vliegvelden, internationale samenwerkingspartners, bestuurders en vertegenwoordigers uit de omgeving en samenleving. Doel is in beeld brengen hoe zij LVNL waarderen, waar kansen liggen voor verbetering van onze diensten en bestendiging van de relatie met onze stakeholders.
Het Stakeholderwaarderingsonderzoek (SWO) werd uitgevoerd door Kyden/Kirkman en werd begin 2024 afgerond. Het onderzoeksbureau maakte gebruik van een survey onder 29 stakeholders en interviews met een selectie van zestien stakeholders. De gekozen methodiek is erop gericht het onderzoek op korte termijn nogmaals te kunnen laten uitvoeren met dezelfde onderzoeksmethodiek en een vergelijkende vragenlijst.
Het algemene rapportcijfer dat de ondervraagde stakeholders gaven in het SWO was een 7,3 en specifiek op het onderwerp veiligheid scoorde LVNL een 8,7. In 2018 waren de beide scores in het waarderingsonderzoek respectievelijk 7,1 en 7,8.
Consultatie
Op 5 juli 2024 vond de Nederlandse stakeholder-consultatiemeeting plaats onder het voorzitterschap van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In deze consultatie is gesproken over de voortgang van de belangrijkste strategische projecten en de voorgestelde tarieven voor 2025. 2025 is het eerste jaar van de vierde referentieperiode die loopt tot en met 2029. In deze stakeholder-consultatiemeeting is daarom ook de LVNL-inbreng in het performanceplan voor deze vierde referentieperiode geconsulteerd. Tevens kwamen de geleverde prestaties en de financiële consequenties aan bod van de risicodelingsafspraken die zijn vastgelegd in het performanceplan voor de derde referentieperiode (2020-2024).
North Sea Area Amsterdam (NSAA) luchtruimgebruikers zijn op 25 oktober 2024 geconsulteerd over het NSAA-tarief voor 2025. Er zijn geen bijzonderheden uit deze consultatie gekomen. De deelnemers hebben ingestemd met het NSAA-tariefvoorstel voor 2025.
Informatieverzoeken
LVNL behandelt aan haar gerichte informatieverzoeken van externen met betrekking tot de afhandeling van het vliegverkeer. Dit kunnen vragen, meldingen, adviezen, klachten en verzoeken om informatie zijn in het kader van de Wet open overheid (Woo). Verschillende stakeholders dienen deze verzoeken in, zoals lokaal bestuur (gemeentes), overheid (ministeries), luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en burgers (omwonenden van luchthavens). In 2024 heeft LVNL in totaal 360 informatieverzoeken (inclusief klachten) in behandeling genomen (in 2023: 274 informatieverzoeken inclusief klachten).
Klachtafhandeling
LVNL behandelt aan haar gerichte schriftelijke klachten van externen af conform hoofdstuk 9 ‘klachtbehandeling’ van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hiervoor heeft LVNL een klachtenregeling opgesteld.
Klachtenafdeling in 2024 |
||
Aantal nog niet afgehandelde klachten uit 2023 of eerder |
0 |
|
Aantal binnengekomen klachten in 2024 (in 2023:11 ) |
7 |
|
Totaal aantal te behandelen klachten in 2024 |
7 |
|
Aantal afgehandelde klachten uit 2023 of eerder |
0 |
|
Aantal afgehandelde klachten uit 2024 |
6 |
|
Totaal aantal afgehandelde klachten |
6 |
|
Aantal nog niet afgehandelde klachten op 31 december 2024 |
1 |
Begin 2025 is de nog openstaande klacht uit 2024 afgehandeld.
Het aantal binnengekomen en afgehandelde klachten is in 2024 verder afgenomen ten opzichte van het voorgaande jaar (in 2023: elf klachten). Dit komt voornamelijk door een verbetering van de dienstverlening richting burgers met een melding of klacht over geluidsoverlast. Het merendeel van deze meldingen, die LVNL voorheen in behandeling nam als klacht in de zin van de Awb, betrof meldingen van burgers over geluidsoverlast van vliegtuigen van en naar luchthaven Schiphol. Deze meldingen hebben betrekking op de afhandeling van vliegverkeer binnen de door de overheid gestelde regels voor route- en baangebruik. Hiervoor zijn door de overheid en de luchthavens specifieke meldpunten ingericht. Een daarvan is het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), waar burgers in eerste instantie terecht kunnen met hun melding of klacht. LVNL stuurt deze meldingen eerder door naar BAS dan voorheen en helpt BAS, wanneer nodig, bij de beantwoording van de melding of klacht. Hierdoor worden burgers sneller en beter geholpen met hun melding of klacht bij het daarvoor bestemde meldpunt.
Aard en onderzoek van de klachten
De in 2024 binnengekomen klachten, die zijn aangemerkt als klachten in de zin van de Awb en als zodanig zijn behandeld, hadden betrekking op verschillende onderwerpen zoals:
de begeleiding van het vliegverkeer en dienstverlening op Rotterdam The Hague Airport;
het selectieproces van nieuwe verkeersleiders om toegelaten te worden tot de opleiding;
gedragingen van LVNL-medewerkers.
Als de inhoud van de klacht betrekking heeft op situaties die (deels) buiten de (directe) verantwoordelijkheid van LVNL vallen, worden deze doorgestuurd naar de andere betrokken instanties. In 2024 zijn geen klachten doorverwezen naar een andere instantie.
Informatieverzoeken Wet open overheid (Woo)
In 2024 ontving en behandelde LVNL zes verzoeken om informatie met beroep op de Woo. In de gevallen waar de informatie bij LVNL beschikbaar was, is deze openbaar gemaakt binnen de kaders van de Woo. Er waren geen Woo-bezwaarprocedures of rechterlijke procedures in 2024.
Woo-verzoeken in 2024 |
|
Nr. |
Onderwerp |
1. |
Vluchtinformatie van een vlucht op Schiphol |
2. |
Begeleiding helikopter hulpdiensten rond Schiphol |
3. |
Correspondentie informatiebijeenkomst Schiphol |
4. |
Vluchtinformatie luchthaven Beek |
5. |
Systeeminformatie luchthaven Beek |
6. |
Systeeminformatie luchthaven Beek |
Juridische procedures 2024
In een procedure tussen LVNL en een groep operationele medewerkers over de inzet van flexuren heeft de kantonrechter in november 2024 vonnis gewezen. LVNL is daarin veroordeeld om het laatstelijk door haar aangeboden schikkingsvoorstel voor alle betrokken medewerkers uit te voeren. Er is tegen dit vonnis geen hoger beroep ingesteld en de procedure is daardoor in het eerste kwartaal van 2025 geëindigd.
LVNL is verder niet zodanig als partij in een juridische procedure verwikkeld waardoor de financiële positie aanmerkelijk zou kunnen worden beïnvloed.