Social
Social
Medewerkers
De wereld om ons heen verandert snel en LVNL ook. In die dynamiek is het voor LVNL essentieel om voldoende, gemotiveerde en deskundige medewerkers aan te trekken en te behouden. Dat doen wij door een aansprekende en aantrekkelijke werkgever te zijn. Medewerkers met een diversiteit aan achtergronden en opleidingen kunnen zich (verder) ontwikkelen en zijn duurzaam inzetbaar bij LVNL.
Bezetting en formatie
Datum |
Formatie |
Bezetting |
|||
Actieven |
Overige medewerkers |
||||
FLNA/IKV |
In opleiding |
Overig |
|||
31-dec-23 |
1156 |
1082 |
68 |
101 |
0 |
31-dec-24 |
1282 |
1209 |
74 |
122* |
2 |
Bezetting en formatie 2023-2024, 1 full time equivalent (fte) staat voor 38 uur.
Diversiteit en inclusiviteit
Aandacht voor diversiteit en het creëren van bewustzijn zijn belangrijke stappen naar een diverse en inclusieve organisatie. Dit doen wij door commitment van bestuur en management, het stellen van doelen en het organiseren van activiteiten. Het is onze ambitie de man-vrouw verhouding beter in balans te brengen. Voor 2025 worden specifieke acties ondernomen om de bekendheid onder vrouwen te vergroten. Het doel hiervan is het aantal vrouwelijke studenten in de opleiding tot luchtverkeersleider te vergroten.
Women on Track is het vrouwennetwerk van LVNL. In 2024 zijn door dit netwerk de volgende evenementen georganiseerd:
Netwerkevenement voor vrouwen die werkzaam zijn in de luchtvaartsector;
Iftar-maaltijd;
Programma Psychologische Veiligheid, Diversiteit & Inclusie (D&I);
Bijeenkomst ‘Verschil Verrijkt’.
Medewerkerstevredenheid
In het eerste kwartaal van 2024 is een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uitgezet. Op zeventien van de 21 vragen uit 2022 was een verbetering te zien. De belangrijkste inzichten zijn dat onze medewerkers trots zijn op het belangrijke werk dat ze doen en een positieve beleving hebben. Dit komt naar voren bij de thema’s teamsamenwerking, leidinggevende en inclusie uit het MTO. Ook zagen we dat er nog steeds grote verschillen zijn tussen de uitkomsten van operationeel en niet-operationeel personeel én tussen de verschillende teams op de hoofdthema’s uit het MTO organisatie, leiderschap, team/afdeling en individu.
Op zowel organisatie- als afdelingsniveau zijn MTO-actieplannen gemaakt waarmee we aan de slag zijn gegaan. In het eerste kwartaal van 2025 zetten we een nieuw MTO uit.
Ontwikkeling medewerker en leidinggevenden
In het Employee Purpose Program (EPP) en Leadership Purpose Program (LPP) bieden we collega’s inspiratie en handvatten voor een persoonlijke en professionele ontwikkeling die aansluit bij de organisatiestrategie en kernwaarden van onze lerende organisatie. Begin 2024 startte de derde editie van ons EPP en LPP. We organiseerden diverse trainingen en workshops voor alle collega’s en voor leidinggevenden organiseerden we vier keer een informatie- en leiderschapscafé. Verder werden alle managementteams gecoacht in teamontwikkeling.
Arbeidsvoorwaarden
Begin 2024 vonden er cao-onderhandelingen plaats. De cao voor het operationele personeel loopt van 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2025. De cao voor het niet-operationele personeel loopt van 1 juli 2024 tot en met 31 december 2026.
Afgesproken is de volgende inkomensaanpassingen door te voeren voor het operationele personeel:
Per 1 juli 2024 een structurele salarisverhoging van 2,5 procent.
Per 1 januari 2025 een structurele salarisverhoging van 1,75 procent.
In de maand november 2024 ontvingen operationele medewerkers een eenmalige uitkering van € 250,- netto en in de maand februari 2025 ontvangen zij hetzelfde bedrag.
Inkomensaanpassingen voor niet-operationeel personeel:
Per 1 juli 2024 een structurele salarisverhoging van 2,5 procent.
Per 1 januari 2025 een structurele salarisverhoging van 1,25 procent.
Per 1 juli 2025 automatische prijscompensatie.
Per 1 januari 2026 een structurele salarisverhoging van 1,25 procent.
Per 1 juli 2026 automatische prijscompensatie.
In de maand november 2024 ontvingen niet-operationele medewerkers een eenmalige uitkering van € 250,- netto. In de maanden november 2025 en november 2026 ontvangen zij hetzelfde bedrag.
In de cao’s is verder afgesproken om de thuiswerkvergoeding en de tegemoetkoming in de kosten van een ziektekostenverzekering te indexeren. Verder is afgesproken tussen 2025-2028 voor zowel het operationele als het niet-operationele personeel onderzoek te doen naar een moderner salarisgebouw.
LVNL streeft een duurzamer HR-beleid na. De mogelijkheden om fiscaal voordelig een fiets aan te schaffen zijn verruimd. Sinds 1 juli 2024 zijn we wettelijk verplicht om onze CO2-uitstoot te registreren. In dat kader is afgesproken om een pilot te doen met het mobiliteitsplatform NS Go. Daarmee faciliteren we de behoefte aan flexibiliteit in het gebruik van vervoersvormen in het woon-werkverkeer.
Tevens is afgesproken dat Goede Vrijdag vanaf 2025 vervalt als ‘vaste’ feestdag. Deze uren worden toegevoegd aan het bovenwettelijk verlof. Medewerkers kunnen zelf kiezen of zij op Goede Vrijdag vrij willen zijn (door opname van verlof) of vrij willen zijn op een andere voor hen belangrijke dag.
Verzuim
Het verzuimpercentage van 2024 is nagenoeg hetzelfde als in 2023: 4,0 procent. Dat is lager dan het landelijke CBS-gemiddelde met een gemiddelde frequentie van 1,57 en een gemiddelde verzuimduur van 3,14 dagen. We investeren in welzijn en gezondheid van onze medewerkers zowel op fysiek als mentaal vlak. Op het fysieke vlak gebeurt dit onder andere door het aanbieden van gezonde voeding in het bedrijfsrestaurant, stoelmassages, mogelijkheden om te sporten, gezondheidschecks en werkplekadviezen thuis en op kantoor. Op het mentale vlak bieden we onder andere bedrijfsmaatschappelijk werk, interne en externe coaches en workshops gericht op teambuilding, omgangsvormen, stressmanagement, werkgerelateerde problematiek en mentale balans.
(Cyber)security
Een cyberincident kan significante gevolgen hebben voor de dienstverlening van LVNL. De bedreigingen op het gebied van cybersecurity worden groter en complexer. Naast cyber neemt LVNL ook fysieke en personele securitymaatregelen voor de beveiliging van haar medewerkers, objecten en systemen. Daarmee zorgen we voor de vliegveiligheid en continuïteit van onze dienstverlening.
In 2024 hebben zich geen security-incidenten voorgedaan die de vliegveiligheid in gevaar hebben gebracht of die tot operationele verstoringen hebben geleid.
Meer aandacht voor cyberrisico’s
LVNL heeft een gespecialiseerde cybersecurity-afdeling. In deze afdeling zijn het Security Operations Centre (SOC) en securityarchitecten en -officers samengebracht. De cybersecurity-afdeling draagt zorg voor het beschermen van de informatie, systemen en netwerken (informatietechnologie (IT) en operationele technologie (OT)) tegen ongeautoriseerde toegang, diefstal, vernietiging of manipulatie door cybercriminelen en kwaadwillende actoren.
Naast het versterken van de weerbaarheid van de systemen, besteedt LVNL ook veel aandacht aan het weerbaar maken van haar medewerkers. Zo volgen alle nieuwe medewerkers een e-learning waarin cyber-, personele en fysieke security aan bod komen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het herkennen van phishing e-mails. Wij hebben hier in 2024 specifiek aandacht aan besteed door het aanbieden van een verplichte e-learning en het met regelmaat testen hierop. Daarnaast hebben we een 'Report Spam and Phishing’-knop in Outlook waarmee medewerkers een vermeende spam of phishing kunnen melden.
Naast het testen op cyberweerbaarheid, voert LVNL ook controles uit op het naleven van fysieke security maatregelen en procedures. De uitkomsten en verbeterpunten worden meegenomen in een nieuwe, LVNL-brede campagne in 2025 om de bewustwording verder te verhogen.
De geopolitieke situatie noopt ook LVNL om extra maatregelen te nemen. In 2024 berichtten de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) en het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) meermaals over activiteiten van zogenaamde statelijke actoren. Deze statelijke actoren misbruiken bekende en onbekende kwetsbaarheden om zich toegang te verschaffen tot systemen en netwerken. Verder blijkt dat met name statelijke hackersgroepen hun operaties richten op westerse overheden en vitale infrastructuur.
De adviezen die AIVD, MIVD en NCSC geven worden door LVNL ter harte genomen en opgevolgd. Hier wordt op gestuurd in de diverse security boards binnen LVNL.
Bescherming persoonsgegevens
LVNL heeft de processen rondom dataprivacy beschreven en opgenomen in het managementsysteem.
In 2024 zijn zestien meldingen geweest van een mogelijk datalek. De functionaris gegevensbescherming maakt van alle datalek-meldingen een inschatting of het datalek een risico oplevert voor ‘de rechten en vrijheden van betrokkenen’. In elf gevallen betrof dit een verloren of gestolen iPhone of laptop. Aangezien de LVNL-laptops en iPhones goed zijn beveiligd, is de kans op in onbevoegde handen komen van persoonsgegevens nihil. Ook voor de overige vijf meldingen was het risico voor betrokken personen beperkt, waardoor we geen datalek hebben gemeld aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Alle meldingen zijn afgehandeld.
Burgers hebben verschillende rechten om controle te houden over hun persoonsgegevens. Het meest voorkomende recht waarvan bij LVNL gebruik wordt gemaakt is het recht om gegevens te laten verwijderen (recht om vergeten te worden). In 2024 hebben we drie van zulke verwijderverzoeken ontvangen. Daarnaast hebben we drie inzageverzoeken ontvangen. Deze verzoeken zijn binnen de gestelde termijnen afgehandeld.